Laatste nieuws:

, 4 juni 2018 13:47

AR ondersteunt technici bij onderhouden van industriële apparaten

Augmented Reality (AR) kan technici helpen bij het controleren en onderhouden van industriële apparaten. Onderzoekers van imec.icon hebben binnen het vraaggedreven onderzoeksproject ARIA een prototype van een AR interface gepresenteerd die dit mogelijk maakt.

Microsoft HoloLens (beeld: Microsoft)'
Microsoft HoloLens (beeld: Microsoft)
1/1
Het prototype is gebaseerd op de AR-headset Microsoft HoloLens. Deze headset projecteert een AR-laag boven de reële situatie op de fabrieksvloer. De AR-projectie past zich in-real time aan aan de werkelijke situatie en geeft de technicus gerichte informatie over de kritische onderdelen van een toestel waar hij naar kijkt, over de toestand ervan, en hoe eventuele onderhouds-of herstellingswerken kunnen worden uitgevoerd.

Verlies van kennis terugdringen

Wanneer geschoold technisch personeel vertrekt, hebben fabrieken vaak te kampen met het verlies van specifieke kennis en expertise die nodig is om machines te controleren en te onderhouden. Nieuwe medewerkers hebben nog onvoldoende kennis opgebouwd om deze taken onafhankelijk uit te voeren. AR-technologie kan hier een belangrijke bijdrage leveren en hulpmiddelen aanreiken om de flexibiliteit op de werkvloer te verhogen. Met draagbare toestellen zoals tablets of slimme brillen is het mogelijk om op gebruiksvriendelijke wijze de nodige informatie in real time beschikbaar te maken voor medewerkers, zodat die voldoende ondersteund worden om stap voor stap zelfstandig de juiste technische handelingen uit te voeren.

Het ARIA project van imec.icon had als doel om op maat van een concrete bedrijfssituatie en met behulp van AR een efficiënte oplossing te ontwikkelen die de communicatie, support en training van onderhoudstechnici op de fabrieksvloer ondersteunt. De oplossing die werd ontwikkeld is een semi-automatische interface voor de Microsoft Hololens met:
  • een speciale lokalisatiesoftware die voor een accurate positionering vanuit het gezichtspunt ten opzichte van de machine zorgt
  • een geavanceerd algoritme dat zowel kritische onderdelen als werktools herkent vanuit verschillende hoeken zonder markers aan te brengen, relevante onderdelen aanduidt en de handelingen aangeeft die moeten worden uitgevoerd.

Vierde Industriële Revolutie

Steven Van Assche, manager van het imec.icon programma, wijst erop dat we door de razendsnelle hightech evolutie aan het begin van een technologische revolutie staan die de manier waarop we werken fundamenteel gaat veranderen. In deze zogenoemde Vierde Industriële Revolutie staan automatisering, interactie tussen mens en computer, het Internet of Things en kunstmatige intelligentie centraal.  

Van Assche: “Door multidisciplinaire teams van onderzoekers uit de industrie, namelijk van Evonik, Neopica en Viu More, en van de imec-onderzoeksgroepen ETRO (aan de VUB) en IPI en mict (aan de UGent), samen te brengen binnen het imec.icon onderzoeksproject ARIA zijn we erin geslaagd om een concrete oplossing te ontwikkelen om industriële processen te verbeteren, om kosten te reduceren, tijd te besparen, en om de flexibiliteit op de werkvloer te verhogen.”

Directe toegang tot gespecialiseerde kennis

Jan Van Looy, onderzoeker van mict (een imec-onderzoekslabo aan de UGent): “De potentiële impact van artificiële intelligentie voor de industrie is moeilijk te overschatten. Door AR te implementeren krijgt iedereen op de werkvloer directe toegang tot de kennis van de meest gespecialiseerde experts.”

Tom Jacobs, projectleider ALC Datamanagement van evonik voegt toe: “Met AR kunnen we de veiligheid en de kwaliteit van het werk verhogen. Zo kan bijvoorbeeld een LMRA (last minute risk analyse) in de bedienings- of onderhoudstaak geïntegreerd worden en reduceren we foutieve handelingen door een betere visualisatie en digitale ondersteuning on site.”

Augmented Support platform van Viu More

Viu More wil de technologie integreren in zijn Augmented Support platform. Benny Lauwers, CEO van Viu More, licht toe: “Viu More zal de verworven technologie uit het ARIA project stapsgewijs integreren in zijn Augmented Support platform. Dit platform heeft als doel om de juiste contextuele informatie, in real-time op de juiste plaats bij de juiste persoon te brengen. Specifiek voor het Augmented Support platform van Viu More gaat het over onder andere werkinstructies, manuals, plannen, joborders, historische data, remote support, … die via smart devices tot bij de field service technieker gebracht wordt zodat een significante efficiëntieverhoging kan gerealiseerd worden.”

ARIA is een imec.icon project dat werd opgestart in april 2016 en waarvan onlangs in Gent de eindresultaten zijn gepresenteerd. Naast demonstraties van automatische lokalisatie en objectherkenning en resultaten van gebruikerstests, werd ook een geïntegreerde oplossing voor onderhoud van een koelmachine getoond.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (5)...

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

DIS Sensors

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden