, 24 mei 2018 15:04

Schaeffler levert 67 tweerijige cilinderrollagers voor Botlekbrug

Nadat in 2017 tijdens een onderzoek bleek dat de omloopwielen van de Botlekbrug niet naar behoren functioneren, is besloten de lagerconfiguratie van de Botlekbrug opnieuw te ontwerpen. Ook alle 64 omloopwielen worden aangepast en vervangen. Schaeffler levert 67 speciaal voor de Botlekbrug ontworpen tweerijige cilinderrollagers.

De Botlekbrug werd in 2015 geopend is de grootste hefbrug in Nederland, gelegen in het havengebied van Rotterdam ten westen van de oude Maas. De brug is verbonden met de snelweg A15, de verbinding van de haven met het Europese achterland. De bouw van de brug startte in 2011 en vier jaar later in november 2015, is de brug in gebruik voor verkeer in beide richtingen. De hefbrug heeft vier rijbanen en op de brug komt ook een verbinding voor het spoor en voor (brom)fietsers en voetgangers. Met twee brugdekken van elk 87,4 meter en een breedte van 49 meter, bedraagt het te heffen gewicht 5000 ton per brugdek. Niet alleen het te heffen gewicht is indrukwekkend, maar ook de frequentie van het aantal openingen: de brug opent circa elk uur, wat neerkomt op 6000 keer per jaar. Een van de belangrijkste punten is de snelheid; ondanks een te heffen hoogte van 31 meter zijn er slechts 109 seconden nodig voor het heffen en neerlaten van een brugdek. De hoogste hefsnelheid is 43,5cm/s.

Durotect B gecoate cilinderrollen

De nieuwe lagerconfiguratie bestaat uit een speciaal ontworpen tweerijig cilinderrollager met een buitendiameter van 900mm en een gewicht van 800kg. De met Durotect B gecoate cilinderrollen worden gescheiden door een rolgeleide messing kooi, om het lager van het ideale loopgedrag te voorzien. Durotect B verbetert het loopgedrag van het lager en verlaagt de wrijving. De ringen van het lager zijn voorzien van een Corrotect coating om elke mogelijke vorm van corrosie te voorkomen. Voor de optimale verdeling van de belasting in het lager, worden de twee rijen met de hoogste nauwkeurigheid op elkaar afgestemd.

De optredende axiale belasting kan opgenomen worden door het speciaal geprofileerde contactvlak tussen de cilinderrol en de ring van het lager. Alle lagers zijn gemarkeerd met een serienummer voor volledige traceerbaarheid. De lagers zijn gesmeerd met high performance vet, Arcanol Load 460, wat zich bewezen heeft in wind turbine applicaties en andere grote lagers. Het vet is speciaal ontwikkeld voor hoge belastingen en een ruim temperatuurbereik, het is waterafstotend en corrosie werend.

Cilinderlagers in X-Life kwaliteit 

Schaeffler heeft de cilinderlagers in X-Life kwaliteit geproduceerd. Een van de grootste klantvoordelen van X-life in deze toepassing is het significant hogere dynamisch draaggetal dat resulteert in een langere levensduur. Een belangrijk aspect in de designfase was de calculatie en analyse van het lager in de kabelwielen met behulp van het Schaeffler calculatieprogramma Bearinx.
 
Door het strikte tijdschema voor de revisiewerkzaamheden, moest de levering van de lagers in een redelijk korte tijdspanne voltrokken worden. De productie van de lagers vond plaats in Hoechstadt, Duitsland. De montage van de lagers in de kabelwielen werd gedaan bij Hollandia Infra in Krimpen aan den Ijssel in samenwerking met twee Schaeffler field engineers en de inzet van twee grote inductie heaters. Het project is gecoo?rdineerd door lokale technologiespecialisten van Schaeffler in samenwerking met het hoofdkantoor Schweinfurt en experts van de fabriek Hoechstadt.

Foto's:

Schaeffler levert 67 tweerijige cilinderrollagers voor Botlekbrug (beeld: Schaeffler)

Schaeffler levert 67 tweerijige cilinderrollagers voor Botlekbrug (beeld: Schaeffler)

© Aandrijvenenbesturen.nl