, 19 maart 2018 12:17

Team van UT bouwt elektrische superbike voor MotoE-competitie

Het Electric Superbike Team Twente maakt zich klaar voor de MotoE-competitie in de zomer van 2018. Het team heeft een elektrische motorfiets ontwikkeld met een accu van bijna 16 kWh en een output vermogen van 140 kW. De motor kan in ongeveer drie seconden accelereren tot een snelheid van 100 km/u, terwijl de maximaal snelheid van het voertuig 250 km/u bedraagt.

De MotoE-competitie is een competitie waarin teams met een elektrische motorfiets met elkaar de strijd aan gaan. De afmetingen van de motorfiets zijn hierbij gebaseerd op voorbeelden van de MotoGP. Het Electric Superbike Team Twente neemt deel aan de MotoE-competitie. Dit team bestaat uit 15 studenten, waarvan de meesten hun studie een jaar stopzetten om fulltime te werken aan de elektrische superbike. Het team werkt vanuit de Future Factory, at recht tegenover de Universiteit Twente op het Kennispark is gevestigd. Het ontwerp van de volledig elektrische motorfiets ging in september 2017 van start. De productiefase is net begonnen.


Steun van bedrijven

“Om te laten zien dat elektrisch racen ontzettend tof is, doen wij mee aan de MotoE-competitie met races in het Verenigd Koninkrijk en Nederland”, zegt team manager Tim Veldhuis. “Veel bedrijven zien in hoe belangrijk onze ontwikkelingen zijn. Ze ondersteunen het team financieel, technisch, met productiefaciliteiten of componenten.”

Het team ontwerpt veel onderdelen van de elektrische superbike zelf. Zo maakte het chassis-team een custom frame, een achterbrug en een behuizing voor de elektromotor. Doordat een geheel nieuw ontwerp wordt gebruikt, kunnen de elektrische componenten zonder beperkingen van traditionele lay-outs op een logische positie in de motorfiets worden geplaatst. Het powertrain-team is verantwoordelijk geweest voor het ontwerp van de hardware en software, waaronder het battery management system, de hoofdcomputer en een vloeistofkoelsysteem.


Proof-of-concept technieken

In de motorfiets worden verschillende componenten gebruikt die (nog) niet op de markt beschikbaar zijn, zoals proof-of-concept technieken in de elektromotor. “In de zomer van 2018 testen we hoe deze technieken het onder zware omstandigheden doen", aldus Veldhuis. 

Foto's:

Het Electric Superbike Team Twente (beeld: Electric Superbike Team Twente)

Het Electric Superbike Team Twente (beeld: Electric Superbike Team Twente)

© Aandrijvenenbesturen.nl