Laatste nieuws:

, 19 maart 2018 12:17

Team van UT bouwt elektrische superbike voor MotoE-competitie

Het Electric Superbike Team Twente maakt zich klaar voor de MotoE-competitie in de zomer van 2018. Het team heeft een elektrische motorfiets ontwikkeld met een accu van bijna 16 kWh en een output vermogen van 140 kW. De motor kan in ongeveer drie seconden accelereren tot een snelheid van 100 km/u, terwijl de maximaal snelheid van het voertuig 250 km/u bedraagt.

Het Electric Superbike Team Twente (beeld: Electric Superbike Team Twente)'
Het Electric Superbike Team Twente (beeld: Electric Superbike Team Twente)
1/1
De MotoE-competitie is een competitie waarin teams met een elektrische motorfiets met elkaar de strijd aan gaan. De afmetingen van de motorfiets zijn hierbij gebaseerd op voorbeelden van de MotoGP. Het Electric Superbike Team Twente neemt deel aan de MotoE-competitie. Dit team bestaat uit 15 studenten, waarvan de meesten hun studie een jaar stopzetten om fulltime te werken aan de elektrische superbike. Het team werkt vanuit de Future Factory, at recht tegenover de Universiteit Twente op het Kennispark is gevestigd. Het ontwerp van de volledig elektrische motorfiets ging in september 2017 van start. De productiefase is net begonnen.


Steun van bedrijven

“Om te laten zien dat elektrisch racen ontzettend tof is, doen wij mee aan de MotoE-competitie met races in het Verenigd Koninkrijk en Nederland”, zegt team manager Tim Veldhuis. “Veel bedrijven zien in hoe belangrijk onze ontwikkelingen zijn. Ze ondersteunen het team financieel, technisch, met productiefaciliteiten of componenten.”

Het team ontwerpt veel onderdelen van de elektrische superbike zelf. Zo maakte het chassis-team een custom frame, een achterbrug en een behuizing voor de elektromotor. Doordat een geheel nieuw ontwerp wordt gebruikt, kunnen de elektrische componenten zonder beperkingen van traditionele lay-outs op een logische positie in de motorfiets worden geplaatst. Het powertrain-team is verantwoordelijk geweest voor het ontwerp van de hardware en software, waaronder het battery management system, de hoofdcomputer en een vloeistofkoelsysteem.


Proof-of-concept technieken

In de motorfiets worden verschillende componenten gebruikt die (nog) niet op de markt beschikbaar zijn, zoals proof-of-concept technieken in de elektromotor. “In de zomer van 2018 testen we hoe deze technieken het onder zware omstandigheden doen", aldus Veldhuis. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (5)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

BEGE Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

DIS Sensors

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

29 januari 2019 - HBM Benelux in Waalwijk
HBM-seminar: praktische methodieken om meetonzekerheden te bepalen

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden