, 29 januari 2018 13:28

Virtueel rond de pneumatische machine

Het menselijk brein onthoudt 10% van wat het leest, 20% van wat het hoort en 70% van wat het ervaart. Oftewel: je leert sneller door het zelf te ervaren. De inzet van Augmented Reality (AR) kan dan ook helpen in het onderwijs. Technisch opleider ROVC zet daarom sinds kort AR in bij zijn cursus Pneumatiek.

In de cursus Pneumatiek leer je pneumatische installaties repareren, componenten vervangen en in gebruik nemen. Ook het signaleren van storingen en deze verhelpen maakt deel uit van de cursus. ROVC heeft ter ondersteuning van het lesmateriaal een app ontwikkeld waarmee je altijd en overal een pneumatische machine kunt oproepen door het scannen van een 'trigger', een soort QR-code. De installatie verschijnt direct op je mobiele telefoon of tablet.
Door in te zoomen op een ‘point of interest' kun je de werking nader bekijken. Ook geeft de app tekstuele uitleg, video's en 3D-animaties.
De meerwaarde boven een afbeelding is dat er van alle kanten naar de pneumatische installatie kan worden gekeken. Daarbij is 80% van de kennis die in de cursus aan bod komt opgenomen in de app, waaronder bijvoorbeeld schema's. De cursisten kunnen aan de slag met zoekopdrachten en cases aan de hand van de app. Daarnaast dient hij als naslagwerk.

Foto's:

Virtueel rond de pneumatische machine

© Aandrijvenenbesturen.nl