Laatste nieuws:

, 22 januari 2018 12:16

Kedeng, kedeng 2.0

In het Run2Rail -project wordt onder andere onderzocht of toepassing van frames met koolstofvezel in en het 3Dprinten van kritische delen resulteert in draaistellen die railvoertuigen lichter, stiller, comfortabeler en betrouwbaarder maken. Het project maakt deel uit van het EU Shift2Rail-programma.

Dit deelproject van Run2Rail richt op andere materialen en productiemethoden en wordt uitgevoerd door het Instituut voor Railonderzoek (IRR) van de Universiteit van Huddersfield in Groot-Brittannië. Run2Rail beschikt over een totaalbudget van EUR 2.732.000,-. Huddersfield krijgt voor dit deelproject een budget van GBP 300.000,- .Het doel is het onderzoeken van het potentieel - en de tekortkomingen - van nieuwe materialen. De voordelen worden gezocht in een verlaging van de van de massa van de wielstellen, een eenvoudige ontwerp en een verlaging van de levensduurkosten. De andere drie deelprojecten richten zich op innovatieve sensoren en conditiebewaking, actieve vering en besturingstechnologie, en lawaai en trillingen. Run2Rail moet zijn afgerond in augustus 2019.

Laag voor laag

Het IRR leidt het deelproject en werkt samen met de Politecnico di Milano, Rina en het Italiaanse engineering- en ontwerpbureau Blue Group. Bij de startbijeenkomst van de deelnemers aan het project in Milaan is besloten het gebruik van koolstofvezel composieten te onderzoeken, die het mogelijk maken de draaistelframes laag voor laag met robots te produceren. "Je kan elk aantal curves en vormen hebben en zo de vorm opbouwen die je echt wil hebben, terwijl juist bij een stalen frame maar een bepaald aantal vormen mogelijk is", aldus IRR-directeur professor Simon Iwnicki. "Bovendien is koolstofvezel veel lichter en kan je materiaal daar plaatsen waar je het wil, zodat het nog lichter wordt."

Ander spoor

Een ander spoor in het onderzoek is het gebruik van 3Dprinten met lasers en staalpoeders. De technologie wordt volwassener en componenten zoals aspotten en rembeugels komen nu in aanmerking voor het proces. Hoewel er al een onderneming een draaistel heeft gemaakt met engineering met koolstofvezelversterkte bladveren, kan het Run2Rail -project leiden tot een nog niet eerder vertoond gebruik van nieuwe materialen in rollend materieel. Maar wielen zullen waarschijnlijk nog steeds uit conventionele stalen worden vervaardigd. "We hebben overwogen alternatieve materialen te gebruiken voor wielnaven en assen , maar de faalmodi en risico's worden nog niet helemaal begrepen. Maar we kijken er naar", aldus Iwnicki.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (5)...

DIS Sensors

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (7)

11 september 2018 -
Actuele trends in machineveiligheid met Elektriek-Pnuematiek_Hydrauliek
18 september 2018 - Hardenberg
TIV
24 september 2018 -
Week van de middelgrote en kleine industrie
2 oktober 2018 - Utrecht, Jaarbeurs
World of Technology & Science 2018
9 oktober 2018 -
Industrial Heat & Power
13 november 2018 - München
Electronica 2018
28 november 2018 - De Reehorst in Ede
ATEX Event: mechanische apparatuur als potentiële ontstekingsbron

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden