, 22 januari 2018 11:59

Drie wereldrecords in de Beierse Alpen

Op de Zugspitze, Duitsland’s hoogste berg in de Beierse Alpen, zijn recentelijk met de ingebruikname van de nieuwe kabelbaan drie records gesneuveld. De kabelbaan heeft met 127 m de hoogste stalen ondersteuningskolom, overbrugt met 1950 m het grootste hoogteverschil en heeft met 3.213 m van piek tot dal ook nog eens grootste kabelspanwijdte. Maar de aandrijving is Zwitsers.

De Beierse Zugspitzbahn Bergbahn AG heeft voor de aandrijving van de kabelbaan die tegen de 580 personen per uur kan vervoeren - en dat is ongeveer driemaal meer dan de voorganger - gekozen voor ABB. "In Zwitserland gebruiken de meeste kabelbanen en stoeltjesliften motoren en aandrijvingen van ABB", aldus Hans-Georg Krabbe, bestuursvoorzitter van ABB AG in Duistland. "We zijn blij dat we ook in Duitsland aan zo'n uniek project hebben mogen meewerken."

Twee motoren

De Zugspitzbahn moet 365 dagen in weer en wind probleemloos kunnen blijven functioneren. Om dat te kunnen bereiken is een perfect samenspel tussen motoren, frequentieomvormers en mechanica onontbeerlijk. De gondels worde voortgetrokken met een snelheid van 10,6 m/s over delen met een hellingspercentage van soms meer dan 46%. Hiervoor is een sterke aandrijving nodig. Daarom staan in het dalstation twee ABB-draaistroommotoren van elk 800 kW opgesteld.

Reputatie

"De Zugspitze heeft zelfs de ervaren ingenieurs tot topprestaties gebracht", zegt Ueli Spinner, verantwoordelijk voor grote klanten en service bij ABB in Zwitserland. "Tegenwoordig gaat het bij bergkabelbanen vooral om de techniek als het gaat om energieverbruik verder te ontwikkelen. Bij advies, onderhoud en service worden wij door de kabelbaanexploitanten benaderd." ABB kan bogen op een aardige reputatie. In 1912 kon dankzij de elektrificatie van ABB de wereldberoemde Jungfraubahn in gebruik worden genomen. Tot op de dag van vandaag zorgt ABB-technologie er voor dat de 9 km lange tandraadbaan jaar in jaar uit meer dan een miljoen passagiers - ook bij heftige sneeuwval - naar Jungfraujoch brengt, het op 3.454 m hoogstgelegen station van Europa.

zug

De twee ABB-draaistroommotoren van elk 800 kW zorgen voor de aandrijving van de Zugspitzbahn.

zugieOok de hoofdaandrijving van de Stoosbahn in Zwitserland is geleverd door ABB 

Steilste kabeltrein

Van recenter datum is de nieuwe Stoos Bahn in de Zwitserse Alpen in het kanton Schwyz. Deze kabeltreinbaan die is geopend op 15 december 2017 is de steilste in de wereld. De trein heeft speciaal ontworpen wagons voor elk 136 personen. De vloer van de vier cilindrische compartimenten per wagon kantelt hydraulisch mee met het stijgingspercentage dat oploopt tot 47,73%, wanneer de trein over een afstand van 1,7 km een hoogteverschil van 744 m overbrugd. Hierdoor kunnen passagiers de hele reis gewoon blijven staan. De trein - zonder bestuurder - beriekt een snelheid van 10 m/s. De hoofdaandrijving - van ABB - bestaat uit twee laagspanningsmotoren met elk een vermogen van 1,15 MW en twee frequentieregelaars voor een traploze toerentalregeling.

 

 

Foto's:

Drie wereldrecords in de Beierse Alpen

De nieuwe kabelbaan naar de Zugspitze in de Beierse Alpen is goed voor drie nieuwe wereldrecords

© Aandrijvenenbesturen.nl