, 22 januari 2018 11:59
Op de Zugspitze, Duitsland’s hoogste berg in de Beierse Alpen, zijn recentelijk met de ingebruikname van de nieuwe kabelbaan drie records gesneuveld. De kabelbaan heeft met 127 m de hoogste stalen ondersteuningskolom, overbrugt met 1950 m het grootste hoogteverschil en heeft met 3.213 m van piek tot dal ook nog eens grootste kabelspanwijdte. Maar de aandrijving is Zwitsers.
De Zugspitzbahn moet 365 dagen in weer en wind probleemloos kunnen blijven functioneren. Om dat te kunnen bereiken is een perfect samenspel tussen motoren, frequentieomvormers en mechanica onontbeerlijk. De gondels worde voortgetrokken met een snelheid van 10,6 m/s over delen met een hellingspercentage van soms meer dan 46%. Hiervoor is een sterke aandrijving nodig. Daarom staan in het dalstation twee ABB-draaistroommotoren van elk 800 kW opgesteld.
"De Zugspitze heeft zelfs de ervaren ingenieurs tot topprestaties gebracht", zegt Ueli Spinner, verantwoordelijk voor grote klanten en service bij ABB in Zwitserland. "Tegenwoordig gaat het bij bergkabelbanen vooral om de techniek als het gaat om energieverbruik verder te ontwikkelen. Bij advies, onderhoud en service worden wij door de kabelbaanexploitanten benaderd." ABB kan bogen op een aardige reputatie. In 1912 kon dankzij de elektrificatie van ABB de wereldberoemde Jungfraubahn in gebruik worden genomen. Tot op de dag van vandaag zorgt ABB-technologie er voor dat de 9 km lange tandraadbaan jaar in jaar uit meer dan een miljoen passagiers - ook bij heftige sneeuwval - naar Jungfraujoch brengt, het op 3.454 m hoogstgelegen station van Europa.
De twee ABB-draaistroommotoren van elk 800 kW zorgen voor de aandrijving van de Zugspitzbahn.
Ook de hoofdaandrijving van de Stoosbahn in Zwitserland is geleverd door ABB
Van recenter datum is de nieuwe Stoos Bahn in de Zwitserse Alpen in het kanton Schwyz. Deze kabeltreinbaan die is geopend op 15 december 2017 is de steilste in de wereld. De trein heeft speciaal ontworpen wagons voor elk 136 personen. De vloer van de vier cilindrische compartimenten per wagon kantelt hydraulisch mee met het stijgingspercentage dat oploopt tot 47,73%, wanneer de trein over een afstand van 1,7 km een hoogteverschil van 744 m overbrugd. Hierdoor kunnen passagiers de hele reis gewoon blijven staan. De trein - zonder bestuurder - beriekt een snelheid van 10 m/s. De hoofdaandrijving - van ABB - bestaat uit twee laagspanningsmotoren met elk een vermogen van 1,15 MW en twee frequentieregelaars voor een traploze toerentalregeling.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (1)