, 8 december 2017 07:39
Onlangs heeft een onderzoeksteam van het Alliance for System Safety van UAS through Research Excellence (ASSURE) een onderzoek uitgebracht waaruit blijkt dat botsingen tussen drones en grote bemande vliegtuigen meer structurele schade veroorzaken dan botsingen met vogels van het zelfde gewicht.
ASSURE heeft dit onderzoek uitgevoerd met twee typen drones en twee type vliegtuigen via computersimulatie en fysieke tests. Kiran D’Souza, assistent professor mechanical en aerospace engineering in Ohio, had de leiding over een deel van het onderzoek met betrekking tot de vliegtuigmotoren. “Zelfs kleine onbemande systemen kunnen behoorlijke schade toebrengen aan motoren.”
Het aantal meldingen waarbij er bijna een botsing heeft plaatsgevonden tussen een drone en een vliegtuig is toegenomen. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit, Federal Aviation Administration (FAA), krijgt meer dan 100 meldingen per maand van drones die een mogelijke bedreiging vormen voor vliegtuigen.
In tegenstelling tot de zachte massa van vogels zijn drones gemaakt van robuuster materiaal. De tests wijzen uit dat de harde delen van de drones, zoals motor en batterij, de meeste schade toebrengen aan vliegtuigen en hun motoren. De simulatie wijzen uit dat de meeste schade wordt toegebracht tijdens het stijgen wanneer de motor op de hoogste snelheid is. De mate van schade is daarnaast ook nog eens afhankelijk van waar in de motor de impact plaatsheeft.
De onderzoekers concluderen dat producenten van drones zogeheten waarnemen en ontwijken of geo-fencing mogelijkheden moeten toepassen om eventuele botsingen met vliegtuigen te voorkomen. Er zullen nog meer onderzoeken volgen, onder meer in samenwerking met motorfabrikanten en met helikopters.
ab op X
Volg ab nu ook op X!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (5)