Laatste nieuws:

, 30 oktober 2017 23:01

Tandwielkast Apex centraal in mechanisch vierwielstuursysteem

Apex Dynamics BV sponsorde de 21 studenten die namens de Universiteit Leuven deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge als team Punch Power Train Solar Team. De ingenieursstudenten hebben 13 maanden gesleuteld aan de Punch 2 die op 8 oktober begon aan de 3.000 KM lange tocht van Darwin naar Adelaide. De Punch 2 mocht zich bewijzen in een enorm competitief speelveld van meer dan 50 teams. Elk wil het parcours zo snel mogelijk afleggen!

'
1/1

 

Aerodynamische winst

Dit jaar zijn er heel wat nieuwigheden in de zonnewagen gestoken. De Punch 2 beschikt over een uniek mechanisch vierwielstuursysteem. Dit systeem laat toe om de wielkappen (de behuizing rond de wielen) nog smaller te maken zonder de gereglementeerde draaicirkel te beïnvloeden. Het resultaat is een aerodynamische winst van meer dan 1%.

Vierwielsturing

Het systeem bestaat uit een mechanische ontkoppeling van de voor- en achterwielsturing. Dit betekent dat de voorste wielen draaien bij de eerste 90° van de stuur uitwijking. Wanneer de chauffeur het stuur verder draait, activeert de achterwielsturing. Hierdoor gebruikt de piloot enkel de vierwielsturing op lage snelheden. Met behulp van staalkabels en pulleys wordt de stuurbeweging overgebracht naar de 4 wielen.

Tandwielkast

Omdat dit een nieuw en vrij uitdagend concept is, besloot het team om het stuursysteem volledig na te bouwen en te testen alvorens het in de wagen te steken. Een Brushless DC servo motor werd hiervoor gebruikt in combinatie met een tandwielkast van Apex Dynamics. Deze combinatie werd gekoppeld aan het stuur van de testopstelling en simuleerde de stuurbewegingen die verwacht konden worden tijdens de race.

Nuttige testen

Het stuursysteem werd belast met sterke veren, waardoor een tandwielkast nodig was om de nodige krachten te kunnen leveren. Vele cycli werden doorlopen en het stuursysteem werd gevalideerd op duurzaamheid. Gedurende de testen werden ook enkele zwakke punten van het stuursysteem vastgesteld, zoals kabelklemmetjes waarvan de klemkracht verminderde na vele cycli. De testen waren zeer nuttig en gaven veel vertrouwen gegeven in het stuursysteem. De Punch 2 heeft het gehele parcours afgelegd zonder defecten aan het vierwielstuursysteem en het team van de KU-Leuven werd derde op het wereldkampioenschap voor zonnewagens.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (7)...

DIS Sensors

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Rollon Lineairtechniek BV

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (4)

20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018
23 april 2018 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe 2018
23 april 2018 - Hannover, Messegelände
CeMAT

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden