Laatste nieuws:

NEURENBERG, 2 oktober 2017 07:56

Nieuwe hybride concepten voor mijnbouwtrucks

Om de winning van grondstoffen vanuit ondergrondse mijnen te optimaliseren, werkt Siemens aan de ontwikkeling van nieuwe aandrijfconcepten voor mijnbouwvoertuigen. Deze moeten diesel-mechanisch aangedreven systemen vervangen door een hybride oplossing. Sinds medio dit jaar lopen in Australië de eerste prestatietests. De bedoeling is dat het onderhoudskosten van de voertuigen, het geluidsniveau en de emissies omlaag gaan en zorgen voor kortere cyclustijden en een hoger rendement van de mijn.

Specialisten van Siemens ontwikkelen nieuwe elektrische aandrijfconcepten voor mijnbouwvoertuigen.'
Specialisten van Siemens ontwikkelen nieuwe elektrische aandrijfconcepten voor mijnbouwvoertuigen.
1/1

Slinkende afzettingen van mineralen en de noodzaak om op steeds grotere diepte te winnen, plaatsen de ondergrondse mijnbouw voor steeds meer uitdagingen. Dit geldt vooral wanneer de winningsvolumes niet alleen hetzelfde moeten blijven, maar liefst ook nog toenemen.

Het eenvoudig gebruiken van meer of grotere machines zou volgens Siemens de verkeerde benadering zijn om het probleem op te lossen. Het aantal voertuigen per mijn en de maximale opbrengst van dieselaangedreven voertuigen is afhankelijk van de grootte van de mijn en diens koel- en ventilatiesysteem.

Om deze reden kiest het concern voor een andere strategie: elektricatie van de aandrijftechnologie die in mijnbouwvoertuigen wordt gebruikt.

Beproefde componenten

Om de productiviteite van mijnbouwvoertuigen te verbeteren, werken engineers bij Siemens momenteel aan de ontwikkeling van efficiënte elektrische aandrijfsystemen voor ondergrondse mijnbouw. Alle gebruikte componenten, zoals vermogensomzetters en elektromotoren, worden al met succes toegepast in een aantal mijnbouwapplicaties.

De nieuwe aandrijftrein zal eerst worden geïnstalleerd in een dumptruck met een laadvermogen van 60 ton. Aangezien elk van de vier wielen zijn eigen aandrijfmotor heeft, kan zowel de snelheid als de tractiekracht voor elk welk onafhankelijk worden geregeld. Bovendien zijn functies zoals antislipregeling mogelijk.

De eerste voertuigtesten lopen sinds medio dit jaar in Australië. Eerst bovengronds en vervolgens ondergronds.

Hogere snelheid, minder lawaai, minder emissies

Dieselelektrische aandrijvingen hebben een aantal voordelen in vergelijking met conventionele dieselmotoren. Op de eerste plaats maken ze significant hogere snelheden mogelijk om de hybride drives efficiënter zijn. Dit resulteert in aantoonbaar kortere cyclustijden, wat betekent dat in dezelfde tijd meer materiaal kan worden getransporteerd.

Diesel-elektrische systemen vereisen bovendien minimaal onderhoud, resulterend in hogere beschikbaarheid. Deskundigen binnen Siemens schatten dat de stilstandtijd voor onderhoud en reparaties met het nieuwe aandrijfsysteem tot 15% lager zal zijn. Dit betekent ook een besparing van ongeveer 10% aan kosten per ton minerale rots.

Lager geluidsniveau, mindere warmte-opwekking, lagere emissies, terugwinning van remenergie om de elektrische aandrijving te voeden en nauwkeurig koppelregeling completeren de lijst van voordelen die de nieuwe hybride aandrijftreinen bieden.

Verdere ontwikkeling

De focus van de engineers is momenteel gericht op oplossingen voor vrachtwagens, maar Siemens heeft al plannen om het concept ook op dumptrucks toe te passen. De integratie van diesel-elektrische aandrijvingen in ondergrondse mijnbouwvoertuigen kan worden gezien als de eerste stap naar complete elektrificatie van het ondergronds mijnbedrijf.

bron: Siemens

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (7)...

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Rotero Holland bv

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (4)

20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018
23 april 2018 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe 2018
23 april 2018 - Hannover, Messegelände
CeMAT

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden