Laatste nieuws:

AMSTERDAM, 7 september 2017 07:27

Industriestootdempers remmen vijf ton zwaar afsluitrooster af

Bij brand in een metrostelsel ontstaat een acute levensgevaarlijke situatie. Naast preventieve brandwering kunnen door goede nooduitgangen vele levens worden gered. Op metrostation Weesperplein in Amsterdam zorgt een uitgekiend veiligheidssysteem ervoor dat reizigers binnen een mum van tijd een veilig heenkomen kunnen zoeken boven de grond. Hierbij spelen zowel een voormalige atoomschuilkelder als industriestootdempers van ACE een belangrijke rol.

Het rooster scharniert aan de korte zijde'
Het rooster scharniert aan de korte zijde
1/1

Het besef van mogelijk gevaarlijke situaties in de openbare ruimte is de laatste jaren in heel Europa aanzienlijk gestegen. Dit leidt tot extra veiligheidsmaatregelen. Hoe groter het gevaar voor lijf en leden, des te strenger de veiligheidseisen. Metrostation Weesperplein in Amsterdam ging als gevolg hiervan volledig op de schop. Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB), dat de in 1977 aangelegde Amsterdamse metrolijnen exploiteert, schakelde hiervoor het aannemersbedrijf J.P. Van Eesteren in.

Het Amsterdamse metronetwerk heeft een lengte van 42,5 km, waarvan vier kilometer onder de grond. Het metrostation Weesperplein is door de aanwezigheid van een atoombunker een bijzonder geval, omdat de planoloog daardoor op verschillende vluchtwegen kon terugvallen. Een van deze vluchtwegen bleek bijzonder geschikt om snel boven de grond te raken. De vluchtweg is heel breed, zodat veel mensen tegelijk veilig weg kunnen komen. De nooduitgang komt uit op een vluchtheuvel in een drukke straat. De uitgang wordt afgesloten met een rooster met een gewicht van maar liefst 4.859 kilo. Het rooster is horizontaal over de volle breedte van de nooduitgang aangebracht.

Industriestootdempers voldoen aan alle veiligheidseisen

Het traliehek is voorzien van een decentraal draaipunt en opent direct na ontgrendeling. Hierbij komt veel energie vrij. Om te voorkomen dat mensen gewond raken of dat kostbare schade aan de constructie ontstaat, wordt het hek in de eindpositie afgeremd. Hier komt dempingsspecialist ACE Stoßdämpfer in het spel.

ace

De ingenieurs van ACE stelden met behulp van 3D-simulaties de botssnelheid van het luik op de dempers vast. Aan de hand van de resultaten kozen ze voor industriestootdempers van het type MC64150EUM. Deze dempers remmen de massa van het zware rooster veilig af en houden het rooster ook na opening goed op zijn plaats. In dit geval kunnen 5.100 Nm aan energie per slag worden geabsorbeerd en tot 63.700 kg effectieve massa afgeremd. Ook de botsingssnelheid van ca. 1,8 m/s en de ongewone hoekafwijking van het traliehek leverden met de door ACE gekozen oplossing geen problemen op. De hier toegepaste industriestootdempers behoren tot de Magnum-familie, die door de vele accessoires en aansluitingen makkelijk in bestaande constructies zijn te integreren.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (7)...

Pilz Nederland

DIS Sensors

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (4)

20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018
23 april 2018 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe 2018
23 april 2018 - Hannover, Messegelände
CeMAT

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden