Laatste nieuws:

KEULEN, 12 juli 2017 11:27

Schonere aandrijving voor houtversnipperaars

Houtsnippers zijn in opmars als alternatieve brandstof voor industrie en huishoudens. De uit stam-, wortel- of kruinhout gewonnen houtspaanders worden meestal geproduceerd met behulp van mobiele, door dieselmotoren aangedreven hakselaars. Het Laboratorium voor bouwmachines van de TH Köln onderzoekt in het project EnGie-Hacker een efficiëntere en milieuvriendelijker aandrijfconcept voor hakselaars door het inbouwen van een generator.

De onderzoekers Eduard Dietrich, Andreas Bogala, Dirk Niederberghaus en Prof. Dr. Alfred Ulrich (v.l.n.r.) in de hal van het Laboratorium voor bouwmachines aan de TH Köln (foto: Costa Belibasakis/TH Köln).'
De onderzoekers Eduard Dietrich, Andreas Bogala, Dirk Niederberghaus en Prof. Dr. Alfred Ulrich (v.l.n.r.) in de hal van het Laboratorium voor bouwmachines aan de TH Köln (foto: Costa Belibasakis/TH Köln).
1/1

De grote uitdaging voor elke hakselaar is de continu veranderende belasting door verschillende diameters of hardheden van de stammen die worden verkleind.

Het motorvermogen is afgestemd op de maximale stamdikte en daarmee overdimensioneerd voor het grootste deel van het de bewerken hout. Daarmee verbruikt de machine duidelijk meer diesel dan eigenlijk nodig is waardoor ook de milieubelasting wordt verhoogd. Met dit project hopen de onderzoekers een brandstofbesparing van ongeveer 30% te realiseren.

Elektrische aandrijving

Het onderzoekersteam probeert dit probleem te overwinnen door het inbouwen van een elektrische generator. De dieselmotor blijft in het voertuig, drijft echter de generator aan en niet zoals tot nu toe de verschillende onderdelen van de hakselaar. Deze worden voortaan elektrisch aangedreven via de generator.

Het concept voorziet in een middelgrote dieselmotor die niet meer zoveel vermogen heeft als voor de dikke stammen nodig zou zijn. Als alleen dunne takken of struiken worden versnipperd, worden met de overtollige energie de batterijen opgeladen. Deze ondersteunen de machine wanneer piekvermogen nodig is.

In een eerste stap analyseert het projecttea, de huidige opbouw van de machine en maakt daar een virtueel model van. Aan de hand hiervan wordt het potentieel aan energiebesparing van de afzonderlijke componenten onderzocht.

Op basis van deze berekeningen ontwikkelen de onderzoekers vervolgens een mogelijk om de generator tussen de dieselmotor en het werktuig te plaatsen, plus een nieuwe regelstrategie. Dit concept wordt eerst geteste op de testbank van de samenwerkingspartners en tenslotte met de echte hakselaar in het veld.

Onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Jenz Maschinen- und Fahrzeugbau, Antriebstechnik Roth en Vemac GmbH. Het onderzoeksproject EnGie-Hacker is gestart op 1 januari 2017 en heeft een looptijd van drie jaar. Het project wordt ondersteund door een subsidie van 1,4 miljoen euro.

bron: Technische Hochschule Köln

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (7)...

Rollon Lineairtechniek BV

Pilz Nederland

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (4)

20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018
23 april 2018 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe 2018
23 april 2018 - Hannover, Messegelände
CeMAT

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden