FRANKFURT AM MAIN, 30 juni 2017 10:30

Digitalisering verandert het werk van elektro-ingenieurs

In 2025 wordt Duitsland digitaal - dat is althans de mening van 64% van de ondernemingen dit lid zijn van de VDE (Verband der Elektrotechnik Elektronik Informationstechnik e.V.). Daardoor veranderen ook de werkzaamheden van ingenieurs in de elektrotechniek en informatietechnologie radicaal. Vooral met Industrie 4.0 zullen hun takenpakketten en competenties duidelijk anders worden.

Enerzijds verandert software gestandaardiseerde taken, anderzijds zullen nieuwe taken ontstaan die een hoge mate aan systeembegrip, sociale competentie en creativiteit vereisen. Zo zullen beroepsgroepen van gekwalificeerde experts en technische specialisten ontstaan met een duidelijk hoger kwalificatieniveau dan nu.

De dynamiek van de innovatie en de ontwikkelingsprocessen zullen steeds meer versnellen. Voor ingenieurs betekent dat een omkering, dat ze hun competenties op het gebied van probleemherkenning en -oplossing steeds verder moeten ontwikkelen. Hun voortgezette opleiding wordt steeds individuelere en hun in het werk geïntegreerd leren wordt aan de hand van actuele echte inhoud van hun werk plaatsvinden; 'on the job' dus.

Voortgezette opleiding

Ook het onderwijs en de wetenschappelijk voortgezette opleiding in de elektro- en informatietechnologie aan het hoger onderwijs zal de komende jaren radicaal veranderen. De bachelor-studie moet volgens de VDE-commissie Studie, Beroep en Maarschappij een gedegen basiskennis verschaffen. Daarbij moeten de studenten een vak- en procesoverstijgend systeembegrip ontwikkelen. Eerst in het kader van master-studies of promoties zou de specialisatie moeten plaatsvinden of verder worden verdiept in het bedrijfsleven of wetenschappelijke instituten.

Niet alleen de studenten en ingenieurs moeten zich omstellen, ook het hoger onderwijs moeten hun zelfbeeld aanpassen en de wetenschappelijke voortgezette opleiding als hun taak zien. Voor de hogescholen vormt die een grote kans het proces van levenslang leren nog beter te ondersteunen, aldus de VDE. In de toekomst zullen industrie en hoger onderwijs op alle niveaus nauwer samenwerken om de meest actuele wetenschappelijke kennis en methodieken over te brengen.

De VDE-uitgave 'Bedeutung und Chancen für die wissenschaftliche Aus- und Weiterbildung in der Digitalisierung am Beispiel Industrie 4.0' kan gratis worden gedownload van uiet VDE-shop. .

bron: VDE

Foto's:

Digitalisering verandert het werk van elektro-ingenieurs

In de toekomst zullen beroepsgroepen van gekwalificeerde experts en technische specialisten ontstaan met een duidelijk hoger kwalificatieniveau dan nu.

© Aandrijvenenbesturen.nl