HOEVELAKEN, 13 juni 2017 08:51

Mijlpaal voor Bosch in Nederland

De Bosch Groep in Nederland passeerde in 2016 de kaap van 1 miljard euro in verkoop aan derden. Dit is een stijging van bijna 13% in vergelijking met het jaar daarvoor. De totale omzet, inclusief niet-geconsolideerde verkoop en interne verkoop aan Bosch-bedrijven, steeg tot bijna 2 miljard euro.

Op weg naar een belangrijke transformatie in mobiliteit en IoT-connectiviteit blijft de vraag naar web-enabled producten groeien. Met 18 locaties en 3.837 medewerkers (op 31 december 2016) blijft Bosch een belangrijke werkgever op de Nederlandse arbeidsmarkt. Het concern voorziet dan ook dat het een belangrijke rol zal blijven spelen in Nederland.

Resultaten in bedrijfssectoren

De bedrijfssector Mobility Solutions is sterk vertegenwoordigd op de Nederlandse markt. Bosch Transmission Technology in Tilburg noteerde in 2016 een sterke groei door de groeiende vraag naar CVT's in Azië en Noord-Amerika. Ook de divisie Automotive Aftermarket blijft sterk presteren.

De Bosch eBike-systemen hebben een sterke positie op de Nederlandse markt veroverd in de verkoop aan onderdelen aan e-bikefabrikanten. Als leverancier van aandrijftechnologie voor e-bikes kon het bedrijf profiteren van de stijging in de verkoop van e-bikes in Nederland. Het aandeel e-bikes in de totale fietsverkoop bedraagt ondertussen 29 %.

De bedrijfssector Industrial Technology blijft kampen met een moeilijke marktsituatie. De dalende economische activiteit in de maritieme en offshore olie- en gasindustrie blijft de zakelijke groeikansen voor Bosch Rexroth beïnvloeden. Deze divisie ontwikkelde onder meer de hydraulische componenten en de lokale aansturing voor het door Allseas geconcipieerde innovatieve hefsysteem voor de Pioneering Spirit.

De divisie Packaging Technology noteerde een lichte daling in te totale omzet. Er werden wel sterke resultaten geboekt in de verkoop van machines voor verticale verpakkingen. Om aan de groeiende marktbehoefte voor complete systeemoplossingen een gepast antwoord te bieden, lanceerde Robert Bosch Packaging een online informatieplatform. Ook werd een nieuwe versie van de Doy Zip, een in Weert ontwikkeld verpakkingssysteem voor zipsluitingen, gelanceerd. Deze versie is aangepast aan de grotere formaten verpakkingen voor cookies, noten en snoepgoed op de Amerikaanse markt.

Vooruitzichten voor 2017

Ondanks de wankele economische vooruitzichten en de onzekere geopolitieke situatie hoopt Bosch in 2017 een omzetgroei van 3% tot 5% te realiseren. Forse investeringen in de toekomst van het bedrijf zijn noodzakelijk, toch wordt verwacht dat het resultaat verder zal stijgen.

De focus ligt daarbij op veranderingen met betrekking tot mobiliteit en connectiviteit via het Internet of Things (IoT). Tegen 2020 zullen alle nieuwe elektronische producten van Bosch ‘connected' zijn. De sleutel daartoe is kunstmatige intelligentie (AI - Artificial Intelligence). De komende vijf jaar zal Bosch daarom 30 miljoen euro investeren in het Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI).

Foto's:

Mijlpaal voor Bosch in Nederland

Tegen 2020 zullen alle nieuwe elektronische producten van Bosch ‘connected' zijn.

© Aandrijvenenbesturen.nl