Laatste nieuws:

BERLIJN, 25 april 2017 09:05

RFID-sensoren voor veilige bruggen en gebouwen

Op de Hannover Messe 2017 laat de Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung (BAM) zien hoe nieuwe sensoren de continue toestandsbewaking van bruggen en andere bouwwerken in de toekomst kunnen verbeteren.

RFID-sensoren kunnen draadloos worden uitgelezen, zoals dit prototype in een stalen betonbekisting toont.'
RFID-sensoren kunnen draadloos worden uitgelezen, zoals dit prototype in een stalen betonbekisting toont.
1/1

Hoe zou het zijn als bruggen en gebouwen in de toekomst met ons zouden kunnen ‘praten'? Ze zouden het een en ander te vertellen hebben: hoe hoog de vochtigheid in met staal gewapend beton is, welke temperatuur er heerst en ook hoe groot de noodzaak tot renovatie of sanering is als gevolg van schade door corrosie. Dit is belangrijke informatie voor het doelgericht inzetten van bronnen om de bouwkundige infrastructuur veilig in stand te houden.

Wetenschappers van de BAM werken aan toekomstige eenvoudiger en betrouwbaarder technische bewaking van infrastructurele werken. De onderdelen kunnen in overdrachtelijke zin ‘praten' met behulp van RFID-sensoren (Radio Frequency Identification).

Door dergelijke sensoren volledig en blijvend in te bedden in componenten van gewapend beton zou toekomstige schade door corrosie en de noodzaak tot renovatie sneller en goedkoper kunnen worden vastgesteld.

Geen batterijen nodig

De RFID-technologie heeft als belangrijk voordeel, dat ze niet alleen data kan overbrengen maar ook energie. Het meten en uitlezen van de sensoren gebeurt uitsluitend met behulp van de energie die afkomstig is uit het elektromagnetisch veld dat door het uitleesapparaat wordt opgewekt. Dit is een voorwaarde voor het functioneren van de technologie, aangezien een ingegoten batterij na ontlading niet eenvoudig kan worden vervangen.

RFID-sensoren kunnen tijdens de totale levensduur van een bouwwerk in het bouwmateriaal achterblijven. Ze meten parameters als vochtigheid, temperatuur of indicatoren voor corrosie en geven die door aan een handleesapparaat van een controleur.

Nog gemakkelijker: met de auto

Een team wetenschappers onderzoekt het inbouwen van sensoren direct in bruggen in het project ‘Kommunizierende Sensorsysteme für die Bauteil- und Umweltüberwachung (KonSens)'. In één van de scenario's test de BAM ook, of ook meetapparatuur die in voorbij rijdende auto's is aangebracht, de sensoren kan uitlezen. Hierdoor zouden controleurs hun arbeid kunnen uitvoeren zonder het verkeer te hinderen. Wel zo veilig.

bron: Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Bege Aandrijftechniek BV

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (10)

21 november 2017 - Eindhoven, Evoluon
Constructeursdag 2017
23 november 2017 - E.D.&A., Kalmthout (B)
E.D.&A. Innovation Day
28 november 2017 - Neurenberg, MesseNürnberg
SPS IPC Drives 2017
28 november 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Logistica 2017
30 november 2017 - Ede, Cinemec
Dutch Fluid Power Transmission Conference
12 december 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Elektro Vakbeurs 2017
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden