Laatste nieuws:

DEN HAAG, 1 maart 2017 08:00

Volledig elektrisch aangedreven schip voor visteelt

In Noorwegen is ‘s werelds eerste door batterij-energie aangedreven werkschip voor visteelt in bedrijf genomen. De Elfrida met zijn elektrische aandrijving van de Noorse zalmteler Salmar Farming wordt ingezet voor de kust van Midden-Noorwegen.

In Noorwegen is ‘s werelds eerste elektrisch aangedreven schip voor visteelt in bedrijf genomen, met technologie van Siemens.'
In Noorwegen is ‘s werelds eerste elektrisch aangedreven schip voor visteelt in bedrijf genomen, met technologie van Siemens.
1/1

In opdracht van de lokale scheepswerf Ørnli Slipp heeft Siemens het complete elektrische voortstuwings- en besturingssysteem ontwikkeld en geleverd. Het dubbelwandige schip is circa 14 m lang en 8 meter b en is dagelijks ongeveer 50 min onderweg naar het 12 km verderop gelegen visteeltstation. Op normale achturige werkdagen is honderd procent batterijbedrijf mogelijk.

De Elfrida heeft het Noorse eiland Frøya (ter hoogte van Trondheim) als thuishaven en vaart sinds februari uit naar zee. De werkboot wordt gebruikt om voer en uitrusting te transporteren, viskooien te repareren of te verleggen, verankeringen te controleren en inspecties uit te voeren.

Elektrisch systeem

Het schip is uitgerust met het elektrische voortstuwingssysteem BlueDrive PlusC van Siemens, bestaande uit een energiemanagementsysteem, thruster- en schroefbesturingen, alsmede het remote monitoring systeem EcoMain. De technologie is ontwikkeld in Trondheim en gebaseerd op oplossingen, ontworpen voor offshore-schepen. De technologie is onder de zwaarste omstandigheden getest en verder ontwikkeld.
Het elektrische voortstuwingssysteem bespaart niet alleen brandstof, maar reduceert ook de bedrijfskosten. Een elektromotor vergt aanzienlijk minder onderhoud dan een dieselmotor. Bovendien is het werk op de Elfrida mensvriendelijker omdat de elektromotor, anders dan de dieselmotor, geen uitlaatgassen, trillingen en lawaai veroorzaakt.

Elektrisch in Noorwegen

De Elfrida is niet het eerste elektrische schip. Omdat Noorwegen zijn stroom uitsluitend uit hernieuwbare bronnen opwekt, worden bij de opwekking van elektriciteit geen broeikasgassen uitgestoten. Alleen al de vissersvloot, die momenteel circa 400 miljoen diesel per jaar verbruikt, zou met een overstap naar elektrische voorstuwing zijn brandstofverbruik met 80% kunnen terugdringen. Dit zou een flinke bijdrage zijn aan de voorgenomen 40% reductie van de CO2, waartoe de Noorse regering zich heeft verplicht.

bron: Siemens

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (7)...

Pilz Nederland

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

DIS Sensors

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (4)

20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018
23 april 2018 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe 2018
23 april 2018 - Hannover, Messegelände
CeMAT

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden