Laatste nieuws:

HAMBURG (DUITSLAND), 12 december 2016 10:48

Vliegtuiginspectierobot reduceert wachttijden

Veiligheid is in de luchtvaart bijzonder belangrijk, zowel aan de grond als in de lucht. Vliegtuigen worden daarom uitgebreid geïnspecteerd en onderhouden. Om de duur van stilstandtijden te reduceren en de veiligheid door verbeterde onderhoud verder te verhogen, hebben Lufthansa Technik AG en het instituut voor vliegtuig- en productietechniek van de Technische Universiteit Hamburg, in samenwerking met twee industriële partners de mobiele robot ‘Morfi' voor de automatische inspectie van de uitwendige zijden van vliegtuigen ontwikkeld. Igus lagertechniek helpt daarbij gewicht te besparen en biedt tevens nieuwe constructieve mogelijkheden.

Inspectierobot Morfi '
Inspectierobot Morfi
1/1

In het kader van twee onderzoeksprojecten hebben Lufthansa Technik en het instituut voor vliegtuig- en productietechniek van de TU-Hamburg in samenwerking met twee industriële partners, Edevis en IFF, een robot ontwikkeld. Deze voert thermografische scheurcontroles uit op de uitwendige zijden van verkeersvliegtuigen en moet de tijdrovende procedure vervangen.

De tot nu toe handmatig uitgevoerde inspecties vereisen de hoogste aandacht en grondigheid van het personeel, wat soms tot kostbare stilstandtijden van het vliegtuig kunnen leiden. Een oplossing voor het efficiënt uitvoeren van een dergelijke inspectie is ‘Morfi' (Mobile Robot for Fuselage Inspection), die zich zelfstandig op de romp van het vliegtuig voortbeweegt en waarvan de thermografische meetsensor exact op de gewenste inspectiegebieden kan worden gepositioneerd. Door een korte, elektrische impuls verwarmt een inductor (spoel) het rompoppervlak met enkele graden. Tegelijkertijd worden er infraroodopnamen met een infraroodcamera gemaakt. Een medewerker kan dan op een beeldscherm mogelijke scheuren eenvoudig en snel herkennen.

Omdat de robot zich ook verticaal en in overhangende positie beweegt, had het bereiken van een gering eigen gewicht bij de ontwikkeling een hoge prioriteit. Daarom worden er met koolstofvezels versterkte kunststoffen (CFK), sterk aluminium en tribo-geoptimaliseerde kunststoffen gebruikt. Door de inzet van smeer- en onderhoudsvrije drylin W-lineaire geleidingen, igubal scharnierende- en iglidur glijlagers kon het totale gewicht van de robot met ongeveer 15 procent worden gereduceerd. Tegelijkertijd boden de Igus-producten de ontwikkelaars een hoge mate van constructievrijheid. Zo kon het gedeelte van de gereedschapshouder van CFK eenvoudig met de, in de armen gebruikte, iglidur lagerbussen worden verbonden.

bron: Engineersonline.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (10)

21 november 2017 - Eindhoven, Evoluon
Constructeursdag 2017
23 november 2017 - E.D.&A., Kalmthout (B)
E.D.&A. Innovation Day
28 november 2017 - Neurenberg, MesseNürnberg
SPS IPC Drives 2017
28 november 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Logistica 2017
30 november 2017 - Ede, Cinemec
Dutch Fluid Power Transmission Conference
12 december 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Elektro Vakbeurs 2017
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden