CASABLANCA (MAROKKO), 24 oktober 2016 11:08
Nord Drivesystems heeft voor een Marokkaanse mijn een industriële tandwielkast ontworpen met een nominaal belastingskoppel van 240.000 Nm en diverse applicatie-specifieke functies. Het is momenteel de grootste eendelige tandwielkast ter wereld.
De tandwielkast is gemonteerd op een aandrijfeenheid met een standaard elektromotor voor middenspanning, een hydraulische koppeling, een elektro-hydraulisch remsysteem en uiteraard de haakse tandwielkast zelf.
Dit is één van de 26 aandrijfeenheden die Nord ontwierp als onderdeel van een project voor een semi-verplaatsbare hopper, die ingezet zal worden in een fosfaatmijn in Marokko. Nord ontwierp elk van deze eenheden volgens zeer strikte specificaties en rekening houdend met de strenge milieu- en werkomstandigheden.
De units drijven een transportband van meer dan twee kilometer lang aan die ladingen fosfaaterts van enkele honderden tonnen vervoert. De hoogperformante aandrijving voldoet aan de strengste eisen van de klant, met name een maximale uptime en een hoge tolerantie voor piekbelastingen en mogelijke impacten.
Het kantoor van Nord in Casablanca (Marokko) ontwierp de aandrijving met de hulp van de ingenieursbureaus in Frankrijk en Duitsland. Een SK 15.407 industriële haakse tandwielkast en een motor met een vermogen van 450 kW werden gemonteerd op een basisplaat.
Het ontwerp van de Unicase-aandrijving voorkomt verliezen en levert uitstekende radiale en axiale laadvermogens op met een kleine footprint. De transmissie kan worden gemonteerd aan alle zes zijden, maar ook op een flens. Een haakse tandwielkastconfiguratie werd gebruikt voor deze mijnbouw toepassing. De aandrijving heeft ook een elektrische trommelrem.
Om de veiligheid van de operatoren te garanderen wordt de ingang van de reductor afgeschermd door veiligheidscomponenten, zodat ze weggehouden worden van bewegende onderdelen. De kant van de applicatie, die de transmissie omvat, kan volledig worden losgekoppeld van de motorkant via een hydraulische koppeling. Deze oplossing zorgt voor een zeer betrouwbare werking en een hoog niveau van veiligheid.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (0)