'S-HERTOGENBOSCH, 17 oktober 2016 14:05

Surface 2016 goed bezocht

De vierde editie van Surface, een vakbeurs voor oppervlaktetechniek, trok 2.559 eigen bezoekers. Dit is 2% meer ten opzichte van de editie in 2014. Surface vond plaats van 4 t/m 6 oktober jl. in de Brabanthallen te ’s-Hertogenbosch,

De synergie met de beurs Energie en Ecomobiel was dit jaar minder aantoonbaar gezien het feit dat Surface qua hal-indeling ‘uit de route lag’. Vanuit Energie en Ecomobiel zijn dan ook 23% minder bezoekers op de beursvloer geweest. Hierdoor komt het totale bezoekersaantal op 4.780. De kwaliteit van de bezoekers overtrof echter de kwantiteit. De tweejaarlijkse vakbeurs had 175 exposanten en was in oppervlakte groter dan de voorgaande editie.

ION Borghardt Award

Op de openingsbijeenkomst is de ION Borghardt Award uitgereikt aan AD Chemicals in partnership met Weert groep, omdat hun innovatie, een chroom(VI)-vrije voorbehandeling op verzinkt staal voor poedercoaten en natlakken, bijzonder hoog scoorde over de gehele breedte van de gestelde criteria zoals kostenreductie, ketenoptimalisatie en innovatiewaarde.

3D-Printingplein

Nieuw dit jaar was het 3D-Printingplein, waar diverse 3D-printtechnieken te zien waren van zowel kunststof, metaal en 2½D-printing. Daarnaast werden er oplossingen aangedragen hoe 3D-geprinte producten te behandelen en vonden er diverse demonstraties plaats.

Praktijkvoorbeelden

Op de nieuwe expositie Trots op het Werk werden alledaagse en hele bijzondere eindproducten tentoon gesteld die dankzij oppervlaktetechniek extra prestaties leveren. Een inspiratiebron vanuit de praktijk.

Bezoekerssamenstelling

Uit de registratie van de bezoekers blijkt dat 8% actief is als adviseur, 11% is actief in creatie of heeft een creatieve functie (architect/constructeur/ingenieur/industrieel ontwerper/R&D manager), 8% is algemeen manager, 24% is directeur, 15% heeft een functie in sales/marketing, 12% is technisch manager/werkvoorbereider/productiemanager/KAM manager en 5% is inkoper.

Ten opzichte van 2014 waren er deze editie meer adviseurs, algemene managers en inkopers. Ruim 85% van de bezoekers is betrokken bij het nemen van investerings-/aankoop-/inkoopbeslissingen. De bezoekers zijn met name werkzaam bij bedrijven actief in sectoren zoals de metaalsector, automotive/carrosseriebouw/schadeherstel, coatings, machinebouw, chemie en in de oppervlaktebehandeling van materialen.

De meest genoemde reden voor een bezoek zijn 38% nieuwe materialen, 22% uitbesteden oppervlaktebehandeling, 31% netwerken, 24% oriëntatie nieuwe investeringen in oppervlakte-technieken en 43% oriëntatie nieuwe mogelijkheden/toepassingen oppervlaktebehandeling (meerdere antwoorden mogelijk).

Foto's:

Surface 2016 goed bezocht

© Aandrijvenenbesturen.nl