Laatste nieuws:

KEULEN (DUITSLAND), 23 juni 2016 11:02

Ford-robots werken goed samen

De robots in de Ford-fabriek in Keulen kunnen goed samenwerken met hun menselijke collega’s. Er zijn geen kooien of andere traditionele beschermingsmaatregelen nodig.

In Keulen wordt het personeel nu ondersteund door samenwerkende robots. (Foto: Ford)'
In Keulen wordt het personeel nu ondersteund door samenwerkende robots. (Foto: Ford)
1/1

Ford zet de robots in bij de montagelijn voor schokdempers van hun Fiesta-model. De lichtgewicht robots zijn volledig geïntegreerd in de assemblagelijn. Karl Anton, directeur ‘Vehicle Operations’ bij Ford Europa: “De Ford Fiesta-productie in Keulen is ’s werelds eerste Ford-fabriek die is gebaseerd op deze innovatieve technologie.”

’Overhead’

De robot betekent voor de monteurs van de schokdempers een behoorlijke ergonomische vooruitgang. Voorheen werkten de medewerkers veel boven hun hoofd, wat een zware fysieke belasting is. Daarnaast moesten ze tegelijk de schokdemper en een luchtaangedreven schroevendraaier vasthouden. Het nieuwe systeem helpt hen hierbij.

Veiligheid

Volgens Ford is de samenwerkende lichtgewicht robot uitgerust met de modernste sensortechnologie. Bij de minste aanraking door het personeel zal de robotarm zich terugtrekken. Daarom is het niet noodzakelijk een beschermrooster te plaatsen of beschermende kleding te dragen.

Helpende ‘hand’

De samenwerking tussen mens en machine verloopt soepel. Eerst plaatst de medewerker de schokdemper en de schroeven in het nieuwe systeem en geeft de robot door aanraking een impuls. Daarna wijkt de robotarm eerst iets terug en kijkt daarna met een ingebouwde camera de juistheid van de positie van de schokdemper.

Indien alles in orde is beweegt de robot zich automatisch richting de wielkast van de carrosserie. Daar controleert de medewerker nogmaals de positie van de schokdemper en geeft de robot via een handgreep het signaal om de schroeven vast te draaien.

Uitbreiding?

Op dit moment zet Ford in de montage van de Fiesta vier lichtgewicht samenwerkende robots in. Een uitbreiding sluit Karl Anton echter niet uit. “We onderzoeken momenteel verdere mogelijkheden voor het gebruik van collaboratieve systemen. Het belangrijkste blijft echter dat niet alleen de efficiëntie, maar ook de ergonomie en workflows verbeterd worden.

bron: Automobil Industrie

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (7)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

DIS Sensors

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (4)

20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018
23 april 2018 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe 2018
23 april 2018 - Hannover, Messegelände
CeMAT

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden