EINDHOVEN, 14 maart 2016 08:38

Gebruiker centraal op User Interface Design Event

De techniek biedt voortdurend nieuwe mogelijkheden voor het bedienen van producten. We hoeven ons al lang niet meer te beperken tot drukknop, schakelaar en toetsenbord - rechtstreekse bediening vanuit uit brein is nauwelijks nog een utopie. En het is al dagelijkse praktijk om smartphones, smart watches, tablets en in een enkel geval Google Glass in te zetten als bedieningsinterface. De vraag is of dergelijke consumentengoederen ook geschikt zijn voor het aansturen van industriƫle en professionele producten. Het User Interface Design seminar, dat op 6 april plaatsvindt in het Evoluon in Eindhoven, wil antwoorden geven op deze en soortgelijke vragen.

Op deze vierde editie van het User Interface Design seminar worden industrieel ontwerpers, productontwerpers, elektronica-ontwikkelaars, software- en hardwarefabrikanten en leveranciers ingelicht over de mogelijkheden en uitdagingen bij het ontwikkelen van aansturingen en interfaces die geschikt zijn voor toepassing in de industrie.

Welke technieken bestaan er, welke technieken zijn in ontwikkeling en welke partijen zijn nodig voor het creëren van de optimale interface voor een specifieke toepassing? Wat is de invloed op de kostprijs, betrouwbaarheid en wat is de standaard in de markt? In 18 lezingen en 6 workshops kunnen de deelnemers zich uitgebreid oriënteren op de huidige en toekomstige innovatieve technieken en de toepassingen daarvan. Aan de hand van voorbeelden gaan de sprekers in op het ontwerp- en ontwikkelproces, zowel met betrekking tot de hardware als tot de software, de dataverwerking en de weergave van informatie. Bovendien komen gebruikerservaring, ergonomie, psychologie en methodieken aan de orde. Het seminar wordt omlijst door een kennismarkt, waar exposanten toelichting geven op de nieuwste componenten, toepassingen en oplossingen.

Het seminarprogramma, dat begint om 9.00 uur en wordt afgesloten met een borrel om 16.30 uur, omvat vier plenaire presentaties, en vier parallelsessies, waarvan één met workshops.

Plenaire presentaties

Usability in healthcare: a matter of life or death (Engels)
Jon Pluyter, Philips Healthcare
Usability in de gezondheidszorg kan een zaak zijn van leven en dood. Ontwerpers en ontwikkelaars spelen een centrale rol bij het bepalen van de gebruikservaring en de veiligheid van de interactie met een systeem. Jon Pluyter bespreekt het belang van usability engineering in het ontwerp- en ontwikkelproces. Hij illustreert dit proces met een voorbeeld uit de medische praktijk.

Humor in the interface (Engels)
Anton Nijholt, University Twente & Imagineering Institute, Malaysia
Humor is een nog onderontwikkeld onderzoeksgebied in mens-computer-interactie (HCI). Dat was ook het geval voor emotie, maar momenteel worden emotietheorieën uit de psychologie omarmd door HCI-researchers die werken aan ‘affective computing'. Gaat dat ook gebeuren met humor? Anton Nijholt kijkt naar pogingen om humor te modelleren en toont voorbeelden van humor in slimme omgevingen en playable cities, die mogelijk zijn geworden door nieuwe sensor- en actuatortechnologie. Kan dat in de toekomst verder gaan dan het maken van een humoristische opmerking en kan slimme technologie het mogelijk maken om humoristische situaties te creëren?

 computer says no

Humor bij mens-computer-interactie? ‘Computer says no'.

Smart design for smart devices (Nederlands)
Klasien van de Zandschulp, Lava
Onder de noemer ‘Lava Lab' daagt Lava klanten uit om innovatieve oplossingen te ontwikkelen, door samen te experimenteren met design en technologie. Aan de hand van onderzoek en praktijkvoorbeelden laat Klasien van de Zandschulp zien hoe connected devices en wearables kunnen worden toegepast op bijzondere locaties als musea en landbouwbedrijven.

lavalab ‘

Lavalab daagt klanten uit om innovatieve oplossingen te ontwikkelen.

De gebruiker centraal (Nederlands)
Bram Elderman, Apple
Technologie wordt steeds geavanceerder maar hoe helpt het de gewone gebruiker? Zijn we eigenlijk wel in staat op de juiste manier te communiceren met de niet technologiegedreven mens. Apple werkt al jaren aan nieuwe technologieën waarbij de focus erg sterk ligt op het minimaliseren van de gebruikersinterface. Waarom is grootvader blij met een iPad? En hoe brengen we de technologie dichter bij de gebruikers zonder het contact met hen te verliezen. Hoe kan een technologie zoals Homekit de ontwikkelaar helpen om in contact te blijven met zijn gebruiker. Wat maakt jouw product straks succesvol?

grootvader

Waarom is grootvader blij met zijn iPad?

Parallelsessies

Capacitive sensing - technologische uiteenzetting, do's and don'ts (Nederlands)
Peter van Grieken, Team1 Electronics en Dekimo namens Sommer Benelux
Peter van Grieken geeft een overzicht van een aantal praktische manieren waarop capacitive sensing kan worden gedaan. Dit gaat van eenvoudige knoppen en sliders (met of zonder verlichting en met of zonder folies) tot ‘full blown' multitouch folies. Daarna volgt een overzicht van de verschillende soorten folies en hun eigenschappen. Tot slot demonstreert hij een aantal praktijkvoorbeelden met knoppen, sliders en touchscreen.

Rocktouch: Pcap touch integration, passing EMC regulations & new firmware capabilities (Engels)
Davide Terrenghi, Rocktouch namens Alcom electronics
Davide Terrenghi laat zien hoe Rocktouch projective capacitive touch (Pcap) het best kan worden geïntegreerd in diverse toepassingsscenario's voor binnen- en buitengebruik en hoe Rocktouch kan helpen bij het realiseren van EMC. Hij toont diverse montage-integratiemethoden en legt de rol van de Chameleon firmware instellingen uit voor functioneren met handschoen, handpalmonderdrukking en waterbestendigheid.

captouch

 Capacitive touch. (foto: Rocktouch)

Hybrid touch solutions (Engels)
Mathias Bünte, Bopla Gehäuse Systeme GmbH namens PM Komponenten
In veel industriële en ruwe omgevingen zien we vaak dat het gebruik van gewone aanraakschermen niet de beste oplossing is. Voor zulke omgevingen kunnen we verschillende technieken combineren met ‘touch', zoals membraan keypads, aanraaktoetsen, druktoetsen en schakelaars. Elke oplossing vereist zijn eigen specifieke aanpak.

Haptivity - a new kind of virtual reality technology (Engels)
Kyocera Display Europe namens Adelco Electronics
Kyocera Corporation introduceert ‘Haptivity', een virtual reality technologie die de simulatie mogelijk maakt van mechanische drukknoppen op touch screens, touch pads en vergelijkbare HMI's. Het drukknop-gevoel wordt gerealiseerd met een voelbare micro-trilling op het touch-oppervlak nadat bij bediening een bepaalde drukgevoeligheidsdrempel is overschreden.

haptivity

 Haptivity van Kyocera.

Custom designed user interfaces (Engels)
Neal O'Hara, Molex namens Arrow
Specifieke toepassingen hebben een user interface nodig met vooraf gedefinieerde eisen en wensen. Het vertalen van eisen in een bevredigend en produceerbaar ontwerp is een behoorlijke uitdaging, vooral als er veel verschillende technologieën beschikbaar zijn. Aan de hand van veel voorbeelden van medische, industriële en automotive toepassingen laat Neal O'Hara de mogelijkheden zien van een op maat gemaakt ontwerp.

Successful user experience? Productbeleving in de wereld van nu (Nederlands)
Sonno Witjes, Ontwerpstudio Dunc en Expice Hoorn
User interface verschuift naar user experience. Wat is user experience en wat veroorzaakt deze verschuiving?

De uitdaging die industriële tablet heet (Nederlands)
Pascal Borgstijn, Aaeon Technology Europe namens Texim Europe
Tablet PC's worden steeds vaker industrieel toegepast. De vraag is alleen: volstaat een consumententablet wel in een industriële omgeving? Wat zijn de verschillen tussen een consumententablet en een industriële tablet en wat zijn de design implicaties ervan? Pascal Borgstijn vertelt over de uitdagingen van het design van een industriële tablet, het gebruikersgedrag in verschillende markten en de technische aspecten die hiermee gemoeid zijn.

tablet

Besturing via tablet.  

Innovatie in de detailhandel: de virtuele paskamer (Nederlands)
Barry Schwarz, Addikt
Wachtrijen voor de paskamers van een kledingwinkel behoren tot de geschiedenis. In opdracht van De Bijenkorf ontwikkelde Addikt een virtuele paskamer waarbij kledingstukken gedrapeerd over het lichaam van de klant worden vertoond, door middel van slimme camera's, sensoren en realtime 3D. Creatief directeur Barry Schwarz vertelt hoe deze bijzondere interface tot stand is gekomen.

pakamer

 De virtuele paskamer

User interface design voor gebruiksvriendelijke UI's van professionele apparaten (Nederlands)
Jan Roelof Kortstra, Ko:work
User interfaces van professionele producten zijn nog al te vaak slecht afgestemd op de verschillende gebruikers. Met eenvoudige methoden en handige vuistregels kan de gebruiksvriendelijkheid van user interfaces aanzienlijk worden verbeterd. Jan Roelof Kortstra illustreert het effect van een aantal van deze methoden en vuistregels aan de hand van gerealiseerde projecten.

Ergonomie in de automotive (Nederlands)
Frank Hirschberger, EAO Automotive GmbH

Een ‘operator omgeving' waarin bijna iedereen zich, al dan niet dagelijks, begeeft: de cockpit van de auto. Frank Hirschberger neemt zijn publiek in vogelvlucht mee langs diverse bedienings-ontwerpen en toont belangrijke aspecten van de ergonomie in de auto. Verder bespreekt hij huidige trends en licht hij een tipje van de sluier op van de technologie voor de (nabije?) toekomst.

Do I need a UX designer? (Engels)

Eline Jansen, Alten Nederland
Nu ‘user experience' (UX) design steeds gebruikelijker wordt in product- en software-ontwerp, rijst dikwijls de vraag: wat moet een UX consultant doen? Er zijn veel antwoorden op deze vraag, want UX is niet een losstaand ding. Het is een collectieve term die alle activiteiten beschrijft die leiden tot een goede gebruikservaring bij een product. Eline Jansen vertelt om welke activiteiten het gaat en hoe de geschikte UX designer voor een product kan worden geselecteerd.

Differentiation by innovation and design (Nederlands)
Steven Dehollander, Pilipili namens Quad Industries
Hoe kan een product zich blijven onderscheiden in een verzadigde markt? Wat zijn de belangrijkste kenmerken voor een succesvolle user interface design? Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden, laat Steven Dehollander zien hoe technologie de wensen van de designer kan vervullen.

Workshops

Workshop: Usability testing (Engels)
Alten Nederland
In de workshop wordt met een groep mensen een usability test uitgevoerd op een applicatie van een van de bezoekers of een applicatie van Alten. De workshop wordt professioneel begeleid door UX consultants.

Workshop: Programming 4D systems intelligent graphic oled & LCD modules using 4D workshop4 IDE (Engels)
Dario Huth, 4D Systems namens Texim Europe
4D Workshop4 is uitgebreide software IDE voor Microsoft Windows en biedt een geïntegreerd software-ontwikkelplatform voor alle modulen en processoren van de 4D-familie. De IDE bevat een editor, compiler, linker en downloader om complete 4DGL applicatiecode te ontwikkelen.

Workshop: HMI binnen vier uur (Nederlands)
Wesley Witteveen, Telerex Nederland
Tijdens de workshop wordt uitgelegd hoe in een korte tijd een praktische human-machine interface met communicatie te ontwikkelen is. Met behulp van verschillende modules kan binnen vier uur met minimale resources een user interface worden ontwikkeld.

Workshop: Hoe ontwikkelt Danielson Pcap touchscreens die voldoen aan úw eisen en wensen? (Nederlands)
Afdeling Technology Development, Danielson Europe
Workshop over de ontwikkeling van customized Pcap touchscreens die volledig voldoen aan de industriële normen en wensen van de klant. Hierbij valt te denken aan de controller selectie, EMC eisen, bediening met handschoenen, handpalm- en water rejection enzovoorts. Tijdens de workshop kan de deelnemer ervaren hoe wensen worden geïmplementeerd en wat het verschil is tussen het Danielson touchscreen en een standaard touchscreen.

Workshop: Persona's als hulpmiddel voor het gebruiksvriendelijk maken van UI's: een introductie (Nederlands)
Maurits de Koning en Jan Roelof Kortstra, Ko:work
Een persona is een fictieve persoon die een bepaald type gebruiker karakteriseert. Het definiëren van verschillende persona's helpt bij het verkrijgen van inzicht in de doelen, behoeften, en beperkingen van verschillende soorten gebruikers en daarmee in het gebruiksvriendelijk maken van UI's. In deze workshop wordt het begrip persona kort ingeleid en wordt een start gemaakt met het beschrijven van verschillende persona's.

Workshop: Demonstratie Unictouch en capacitive sensing (Nederlands)
Cedric Blomme, Clicktouch namens Sommer Benelux
Met ‘universal capacitive touch' wordt capacitieve bediening mogelijk door verschillende, ook geleidende, materialen. Elke detectie (Slider, wiel, toets en dergelijke) is realiseerbaar. De Unictouch technologie maakt gebruik van een eenvoudige elektronica en laminering en werkt op basis van een flexibele laag. Daarnaast functioneert Unictouch met zowel handschoenen als met water en is bestand tegen diverse temperaturen.

User Interface Design seminar
6 april, 9.00 ... 17.30 uur
Eindhoven, Evoluon
Toegang gratis, na registratie via: http://userinterfacedsignonline.nl/

bron: FHI

Foto's:

uid

© Aandrijvenenbesturen.nl