DETROIT, MICHIGAN (VS), 20 augustus 2015 10:08
Sinds 2003 is letsel van werknemers aan de productielijn van Ford in de VS met 70 procent afgenomen. Dit resultaat is bereikt door gebruik te maken van nieuwe ergonomische technologieën zoals virtuele productie van een nieuwe auto, aldus Ford.
Twee tot drie jaar voorafgaand aan de introductie van een nieuw voertuig, simuleert Ford het montageproces met behulp van zowel menselijke als virtuele proefpersonen om de fysieke arbeid die nodig is om een voertuig te bouwen te beoordelen. De verzamelde gegevens worden gebruikt om technische oplossingen te bedenken om taken op de werkvloer minder vermoeiend en belastend in te kunnen richten. Er wordt gebruik gemaakt van drie belangrijke technologieën om gegevens te verzamelen: scannen van lichaamshouding en -beweging, 3D-printen en virtuele realiteit.
Het full-body motion capture (scannen lichaamshouding en -beweging) systeem maakt gebruik van meer dan 52 motion-capture sensoren die op het lichaam van een werknemer zijn geplaatst om lichaamsbewegingen te monitoren en om spierkracht, zwakte en lichaamsonbalans te evalueren. Het virtual reality-systeem maakt gebruik van 23 motion capture camera's en een virtual reality-bril om een werknemer in een virtuele werkomgeving te plaatsen en taakhaalbaarheid en -vaardigheid te evalueren. Het derde proces, het 3D-printing systeem, maakt gebruik van 3D-geprinte replica onderdelen om de benodigde vrije ruimte voor de hand te helpen controleren in het assemblageproces. Elk biedt essentiële gegevens die worden gebruikt om de algehele veiligheid van het assemblageproces voor medewerkers te evalueren.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (2)