Laatste nieuws:

HEI- EN BOEICOP, 30 juli 2015 10:21

Gemaal Hei- en Boeicop krijgt magneetmotor

Bij een renovatie is onlangs de oude asynchroonmotor van gemaal Hei- en Boeicop van Waterschap Rivierenland vervangen voor een permanent magneet synchroonmotor.

Het Gemaal Hei- en Boeicop'
Het Gemaal Hei- en Boeicop
Rechts
1/2

Gemaal Hei- en Boeicop dient om het water op peil te houden en is ooit gebouwd op de plek waar voorheen een windmolen gestaan heeft. De nieuwe motor is een 12-polige permanent magneet synchroonmotor van VEM.

Hoger rendement

Om het totale energierendement van het gemaal te verbeten werden de volgende maatregelen genomen:

  • De Stork-pomp uit 1925 werd volledig gereviseerd,
  • De verouderde asynchroonmotor met v-snaaraandrijving werd vervangen voor een 12-polige permanent magneet synchroonmotor van VEM,
  • De VEM PM-motor is uitgelegd op het maximum toerental van de pomp.
  • Traploze pompregeling middels een frequentieregelaar
  • Moderne industriële besturing met PLC en HMI die automatisch het beste werkpunt bepaalt afhankelijk van debiet, opvoerhoogte en tijdstip van pompen
  • De aansturing verloopt automatisch
  • Het gemaal kan op locatie, of vanuit de Centrale Regelkamer van Waterschap Rivierenland in Tiel worden bediend.

Nieuwe VEM-motoren

Het Duitse VEM Motors heeft onlangs de lijn permanent magneet synchroonmotoren uitgebreid. De vermogensrange is uitgebreid tot 250 kW in 4, 6 en 8 polige uitvoering (1500 en 1000 en 750 tpm.) 3000 t.p.m. is ook mogelijk door een vierpolige motor aan te sturen met 100 Hz. Permanent Magneet Synchroonmotoren hebben een hoog rendement tot IE4-klasse.

SPM-motoren

De PM-motoren van VEM zijn de zogenaamde non-salient-uitvoering. Dit betekent dat de permanent magneten op de oppervlakte van de rotor gemonteerd zijn. In de vakliteratuur wordt dit ook wel ‘Surface-mounted Permanent Magnet’ (SPM) genoemd. SPM-motoren kenmerken zich door een hoog rendement. Doordat de rotor geen verliezen kent en daardoor minder warmte ontwikkelt, worden de lagers thermisch lager belast en hebben een langere levensduur.

Door de lagere verliezen wordt de motor minder warm, en straalt daardoor minder warmte uit naar de omgeving. De behuizing van de motor is aanmerkelijk koeler dan bij asynchroon elektromotoren. PM-motoren hebben bij deellast ook een hoog rendement.

Permanent magneet synchroonmotoren functioneren alléén met een frequentieregelaar, die voorzien moet zijn van een complex algoritme om PM-elektromotoren aan te kunnen sturen van het non-salient principe met open-loop.

VEM-motoren worden geproduceerd in Duitsland in Zwickau, Wernigerode en Dresden. In Nederland wordt VEM vertegenwoordigd door Sermes.

IE-motoren event 2015

Bent u machinebouwer, technisch ontwerper, constructeur, engineer, industriële installateur, inkoper of eindgebruiker van motoren? Ga dan op 15 september ook naar het IE Motoren Event 2015 in Amersfoort. Bent u abonnee van Aandrijven en Besturen, Constructeur, Elektro-Data, of Elektronica? Dan mag u zelfs gratis naar binnen.

Meer informatie over het IE Motoren Event 2015.

Van onze partners meer (0)...

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (0)

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden