HEI- EN BOEICOP, 30 juli 2015 10:21
Bij een renovatie is onlangs de oude asynchroonmotor van gemaal Hei- en Boeicop van Waterschap Rivierenland vervangen voor een permanent magneet synchroonmotor.
Gemaal Hei- en Boeicop dient om het water op peil te houden en is ooit gebouwd op de plek waar voorheen een windmolen gestaan heeft. De nieuwe motor is een 12-polige permanent magneet synchroonmotor van VEM.
Om het totale energierendement van het gemaal te verbeten werden de volgende maatregelen genomen:
Het Duitse VEM Motors heeft onlangs de lijn permanent magneet synchroonmotoren uitgebreid. De vermogensrange is uitgebreid tot 250 kW in 4, 6 en 8 polige uitvoering (1500 en 1000 en 750 tpm.) 3000 t.p.m. is ook mogelijk door een vierpolige motor aan te sturen met 100 Hz. Permanent Magneet Synchroonmotoren hebben een hoog rendement tot IE4-klasse.
De PM-motoren van VEM zijn de zogenaamde non-salient-uitvoering. Dit betekent dat de permanent magneten op de oppervlakte van de rotor gemonteerd zijn. In de vakliteratuur wordt dit ook wel ‘Surface-mounted Permanent Magnet’ (SPM) genoemd. SPM-motoren kenmerken zich door een hoog rendement. Doordat de rotor geen verliezen kent en daardoor minder warmte ontwikkelt, worden de lagers thermisch lager belast en hebben een langere levensduur.
Door de lagere verliezen wordt de motor minder warm, en straalt daardoor minder warmte uit naar de omgeving. De behuizing van de motor is aanmerkelijk koeler dan bij asynchroon elektromotoren. PM-motoren hebben bij deellast ook een hoog rendement.
Permanent magneet synchroonmotoren functioneren alléén met een frequentieregelaar, die voorzien moet zijn van een complex algoritme om PM-elektromotoren aan te kunnen sturen van het non-salient principe met open-loop.
VEM-motoren worden geproduceerd in Duitsland in Zwickau, Wernigerode en Dresden. In Nederland wordt VEM vertegenwoordigd door Sermes.
Bent u machinebouwer, technisch ontwerper, constructeur, engineer, industriële installateur, inkoper of eindgebruiker van motoren? Ga dan op 15 september ook naar het IE Motoren Event 2015 in Amersfoort. Bent u abonnee van Aandrijven en Besturen, Constructeur, Elektro-Data, of Elektronica? Dan mag u zelfs gratis naar binnen.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (0)