Laatste nieuws:

STOCKHOLM (ZWEDEN), 23 maart 2015 09:46

Elektrisch-hybride buslijn in Stockholm

De openbare vervoersmaatschappij van de Zweedse hoofdstad Stockholm (SL) zal voortaan op lijn 73 tussen de stations Ropsten en het Karolinska-instituut elektrisch-hybride bussen inzetten. Siemens heeft, in samenwerking met Vattenfall, aan beide eindstations van het traject een "snellaadstation" geïnstalleerd. Dat kan de lithiumaccu van de bus in slechts zes minuten laden. Volledig geladen kunnen de elektrisch-hybride bussen zeven kilometer volledig elektrisch rijden en zo emissie- en geluidsniveaus verlagen.

Van links naar rechts: Magnus Åkerhielm (CEO van busmaatschappij Keolis), Håkan Agnevall (CEO van Volvo Buses), Kristoffer Tamsons (verkeerscommissaris provincie Stockholm en hoofd van de openbare vervoersmaatschappij van Stockholm), Ulf Troedsson (CEO van Siemens Zweden).'
Van links naar rechts: Magnus Åkerhielm (CEO van busmaatschappij Keolis), Håkan Agnevall (CEO van Volvo Buses), Kristoffer Tamsons (verkeerscommissaris provincie Stockholm en hoofd van de openbare vervoersmaatschappij van Stockholm), Ulf Troedsson (CEO van Siemens Zweden).
1/1

"Elektriciteit is een belangrijk onderdeel van toekomstige vervoersoplossingen. Elektrificatie-infrastructuur is dan ook van cruciaal belang voor een schoner en stiller openbaar vervoer. Met de betrokkenheid van Vattenfall in het project kunnen we de mogelijkheden van de ‘brandstof van de toekomst' demonstreren op een volledige buslijn", aldus Andreas Regnell, chief strategy officer van Vattenfall voor Scandinavië.

"Elektrisch-hybride en volledig elektrische bussen zullen ervoor zorgen dat de busvloten van openbare vervoersmaatschappijen steeds milieuvriendelijker worden. Met ons snellaadsysteem kunnen de bussen bijzonder snel en eenvoudig weer geladen worden", voegt Sandra Gott-Karlbauer, CEO van de Siemens business-unit Urban Transport er nog aan toe.

Op lijn 73 zullen voortaan Volvo 7900-bussen rijden, uitgerust met een 150-kW elektromotor. Op beide eindstations worden de accu's met de snellaadstattions van Siemens opnieuw geladen. Om de bus weer te laden, moet de buschauffeur onder het laadstation parkeren waarna er automatisch een laadarm wordt neergelaten. Als de laadarm contact met de bus maakt, gaat het laadproces van ongeveer zes minuten automatisch van start. Een geladen elektrisch-hybride bus kan ongeveer zeven kilometer volledig elektrisch rijden.

In januari 2015 ondertekenden Siemens en Volvo Buses een globale overeenkomst voor de levering van elektrische bussystemen voor stadsvervoer. In december 2014 ging de Duiste stad Hamburg van al start met zijn e-buslijn met vier snellaadstations van Siemens. Naast de installatie in Stockholm voorziet Siemens ook een snellaadsysteem voor de Zweedse stad Göteborg in de loop van 2015.

Van onze partners meer (0)...

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (1)

17 november 2021 -
Engineering Event Safety

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden