Laatste nieuws:

IJMUIDEN, 17 november 2014 13:49

Tata Steel komt met nieuwe reeks XPF staal voor lichtere auto's

Tata Steel heeft een nieuwe reeks staalsoorten ontwikkeld, waarmee autofabrikanten het chassisgewicht en daarmee het brandstofverbruik kunnen reduceren. Het warmgewalste staalplaat wordt begin 2015 op de markt gebracht onder de naam XPF staal (eXtra Processing Formability) en is ontwikkeld door de R&D-teams van Tata Steel in IJmuiden en zullen daar ook worden geproduceerd.

Een voorbeeld van een applicatie van XPF staal is deze chassis subassembly.'
Een voorbeeld van een applicatie van XPF staal is deze chassis subassembly.
1/1

Tata Steel zegt het eerste staalbedrijf in Europa te zijn dat chassisbouwers kan voorzien van staalsoorten die superieure constructie-eigenschappen bieden om significante gewichtsbesparingen in het chassis te realiseren. XPF staal heeft superieure en constante vervormbaarheids- en verbindingseigenschappen en vermoeiingssterkte. Het is uitermate geschikt voor consistente verwerking op de installaties van autofabrikanten.

Doorbraak chassisontwerp

XPF staal stelt autofabrikanten in staat om chassisonderdelen te maken die 10 procent lichter zijn. Tevens kunnen met XPF staal de productiekosten van onderdelen tot wel 50 procent worden gereduceerd. Dat is mogelijk doordat het gemak waarmee ze kunnen worden vervormd in combiantie met een hoge sterkte.

‘De XPF reeks laat zien hoezeer Tata Steel focust op het leveren van geavanceerde producten voor alle mogelijke toepassingen in de automobielindustrie', aldus Henrik Adam, Chief Commercial Officer van Tata Steel in Europa. ‘Deze nieuwe reeks staalsoorten zal auto-ontwerpers in staat stellen om nog innovatiever te zijn in het creëren van de volgende generatie voertuigen. Wij zijn ervan overtuigd dat ze een grote doorbraak betekenen op het gebied van constructiemateriaaltechnologie in de automobielsector.'

XPF staal is een belangrijke nieuwe toevoeging aan de toenemende reeks geavanceerde staalsoorten, waaronder, High Strength Low Alloy (HSLA), Dual Phase (DP) en Hot Forming stalen. Autofabrikanten vragen om nieuwe hoge sterkte staalsoorten die goed presteren op het gebied van veiligheid, maar tevens het gewicht van auto's helpen reduceren, waardoor die ook zuiniger worden.

bron: Vraag en Aanbod

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (7)...

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

Pilz Nederland

Rotero Holland bv

DIS Sensors

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

12 december 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Elektro Vakbeurs 2017
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
ESEF 2018
20 maart 2018 - Utrecht - Jaarbeurs
TechniShow 2018
23 april 2018 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe 2018
23 april 2018 - Hannover, Messegelände
CeMAT

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden