Laatste nieuws:

BERLIJN, 11 augustus 2014 10:22

Cloud-ondersteund sensornetwerk gaat wielstellen Deutsche Bahn bewaken

Dankzij een cloud-indersteund draadloos netwerk van sensoren en een nieuw concept van mens-machinecommunicatie moet het mogelijk worden schade aan treinen vroegtijdig te signaleren. Het doel is uiteraard schade te kunnen constateren voor het te laat is, maar ook een trein alleen dan uit bedrijf te halen als het ook echt nodig is.

'
1/1

De wielstellen van de intercitytreinen van Deutsche Bahn (DB) worden ook nu al nauwgezet in de gaten gehouden. Dat kost veel tijd en veel geld. Beide moeten omlaag zonder de veiligheid nadelig te beïnvloeden en daar wordt aan gewerkt door Fraunhofer IZM (Institut für Zuverlässigkeit und Mikrointegration) en partners uit de industrie. "We willen alle schade vroegtijdig herkennen en weg van onderhoud op gezette intervallen ten faveure van toestandsafhankelijk onderhoud", zegt dr. Michael Niedermayer, microsysteemingenieur en hoofd van IZM's werkgroep Technologiegeöriënteerde Ontwerpmethoden. Hij is ook projectcoördinator van ‘Mobiele sensorsystemen voor toestandsafhankelijk onderhoud - kortweg MoSe.

‘Onderhoudscloud'

Alles is gebaseerd op een cloud-odersteund draadloos netwerk van sensoren.Alle assen onderstelen van een trein worden voorzien met kleine radiosenoren die data verzamelen over de toestand van de slijtdelen. De gegevens worden naar de online ‘onderhoudscloud' gestuurd en daar worden de meet- en analysegegevens versleuteld en opgeslagen voor gebruik. De sensoren kunnen zelfs het kleinste krasje op een kogellager herkennen. Niedermayer: "Hier hebben we sensorpunten die zelfs de kleinste variatie in trillingen kunnen registreren."

Het resultaat is dat reparaties kunnen worden uitgevoerd voordat iets loskomt en schade veroorzaakt. "Wat opmerkelijk is aan deze benadering is dat het mogelijk wordt alles te bewaken terwijl de trein gewoon rijdt en niet stilstaat in de remise. Bovendien zijn visuele inspecties niet 100% betrouwbaar", zegt Manfred Deutzer van projectpartner Deutzer Technische Kohle GmbH. HOwel er bedrade sensoren zijn die schade aan railvoertuigen kunnen waarnemen, voldoen ze niet aan de hoge diagnostische kwaliteitstandaarden die de ontwikkelaars van MoSe willen bereiken.

Data op maat

Met de nieuwe methode is het mogelijk om precies te weten of bijvoorbeeld een aslager over drie maanden moet worden vervangen en niet dat dit maar vast voor alle zekerheid wordt gedaan. Dat is net zo oneconomisch als het overhalen van wielstellen op basis van intervallen om vlaklopers te voorkomen die de rails kunnen beschadigen. "Wielen kunnen dergelijke reparaties drie kee aan voordat ze verschrot moeten worden. Het is zinvoller om alleen die wielen te slijpen die slecht draaien. Het probleem is dat er nooit een goede manier is geweest om te controleren op vlaklopers", zegt Deutzer. MoSe moet dat - en nog veel meer - gaan veranderen.

"Niet alleen zijn we van plan de diagnose te verbeteren, ook het verwerken van de verzamelde gegevens op een zo gedetailleerd mogelijke en toegespitste manier heeft de hoogste prioriteit", aldus Niedermayer. Het idee is machinisten te voorzien van alle relevante data , bijvoorbeeld over kritieke wielschade. Diagnostische technici kunnen aan de hand van gedetailleerde meetgegevens bepalen hoe snel bijvoorbeeld schade aan een overbrenging voortschrijdt. Ontwerpers kunnen aan de hand van meetstatistieken die de schade aan alle delen beslaan, bijvoorbeeld het ontwerp van een nieuwe productgeneratie verbeteren. Zorgen dat iedereen de data krijgt in een vorm zodat het direct voor hen geschikt is, houdt in dat de nodige slimme diagnostische algoritmes moeten worden ontwikkeld. Een bijkomend voordeel volgens Niemayer is nog dat retrofitten met draadloze sensoren eenvoudig is.

Verschillende snelheden

Het systeem kan zich bovendien aanpassen aan de verschillende rotatiesnelheiden van de onderdelen die worden bewaakt, zoals de wielen van de trein, en zo heel precieze gegevens  leveren onafhankelijk van de snelheid. Gebruikelijk is dat sensoren worden ontwikkeld voor constante rotatiesnelheden. Dat mag makkelijker te beheren zijn, maar de diagnostische kwaliteit heeft daar onder te lijden. Dankzij analyse-algoritmes gaat dat veranderen, maar dat gaat niet zo maar. "Omdat het de bedoeling is dat het systeemgeen batterijen gebruikt, moeten de algoritmes niet onnodig veel verbruiken door overmatig gebruik van computervermogen", legt Niedermayer uit. MoSe zal de noodzakelijk energie halen uit trillingen halen en iut de warmte van roterende delen. In de komende jaren wordt een prototype ontwikkeld dat zal worden getest op een tram die in Brandenburg an der Havel rijdt. Daarna moet het rijp zijn voor het lokale en langeafstandstreinverkeer.

www.izm.fraunhofer.de

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (10)

9 april 2024 - Nürnberg Messe, Neurenberg (D)
embedded world
9 april 2024 - Evenementenhal Gorinchem
Empack
11 april 2024 - ERIKS Kunststoffen, EDE
ERIKS Experience Day
22 april 2024 - Deutsche Messe, Hannover
Hannover Messe
14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vison, Robotics & Motion

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden