Laatste nieuws:

HEERLEN, 5 mei 2014 11:23

Studenten bouwen auto met 3D-printer

Hogeschool Zuyd uit Heerlen neemt deel aan Shell's Eco-Marathon met een auto die gebouwd is met gebruik van Creatr 3D-printers. Team Euregiorunners is het eerste team in Europa dat deze techniek toepast. De productietechniek resulteert in een significante besparing in productiekosten: zo'n 75%.

'
1/1

Team Euregiorunners: "Na onze deelname aan de Shell Eco-Marathon in 2013 besloten we een nieuwe auto te bouwen. Omdat dit een vrij kostbaar proces is, hebben we gezocht naar een productiemethode die kosten zou besparen. Met behulp van 3D-printers om de body te maken hebben we een prachtig en toch voordelig voertuig gemaakt".

Energie-efficiënt

De Shell Eco-Marathon daagt teams van studenten uit om een voertuig te bouwen dat extreem energie-efficiënt is. Het doel is zo ver mogelijk te rijden met het gebruik van zo min mogelijk energie. Het is een evenement dat jonge studenten aanspoort na te denken over de toekomst van mobiliteit en de grens verlegt wat brandstof efficiëntie betreft. Het evenement wordt gehouden in Amerika, Europa en Azië.

De Shell Eco-Marathon gaat ook om innovatie en het verleggen van grenzen om een doel te bereiken. Dit is team Euregiorunners nu al gelukt door als eerste team in Europa een voertuig te maken met 3D-printers. Vijf Creatrs van Leapfrog 3D Printers staan dag en nacht te printen om dit project te kunnen realiseren. Teamlid Kenny Stinges vertelt hoe het is om de eerste te zijn die gebruik maakt van 3D-printen: "Het voelt heel speciaal en als een grote uitdaging. Niets is bekend met betrekking tot het produceren van een auto met behulp van 3D-printers. Het geeft een kick om te zien dat het mogelijk is. Soms moesten er oplossingen bedacht worden voor bepaalde struikelblokken. Maar je ziet dit ook bij andere productieprocessen. De ontwikkeling van 3D printen gaat razendsnel. Er komen steeds meer materialen bij waarmee te printen is. Daarnaast kunnen de geprinte delen ook direct gebruikt worden als (onder-) deel, in plaats van prototype."

De mal maken van het voertuig

De mal vormt de buitenkant van het voertuig en is gemaakt uit 207 geprinte blokken. Alle blokken zijn genummerd om ze op volgorde bij elkaar te kunnen leggen. In de mal worden matten van carbonfiber geplaatst. Door daar hars aan toe te voegen verhardt het carbon en neemt het de vorm van de mal aan. Dit resulteert in een voertuig dat lichtgewicht, zeer sterk en slechts 2 tot 3 mm dik is.

Kenny Stinges: "De vorige auto is gemaakt met behulp van een houten mal, deze woog ruim 1000 kg en was ontzettend duur om te maken. Door te kiezen voor 3D-printen besparen we niet alleen in de kosten, maar ook in het gewicht van de mallen: deze wegen nu ongeveer 200 kg. We moeten tenslotte alles meer keren hanteren en dan is een besparing in gewicht erg belangrijk. Verder zijn we met 3D-printen op geen enkele manier beperkt qua design en maakbaarheid. De auto van dit jaar is ontworpen door Design Academy Eindhoven en heeft veel moeilijke vormen die op een conventionele manier van produceren niet maakbaar zijn."

De mal en het dashboard printen

De mal van het voertuig en het dashboard zijn gemaakt van PLA en geprint op de Creatr 3D-printer. Team Euregiorunners koos voor het gebruik van PLA, omdat dit een milieuvriendelijk polymeer is en het eenvoudigst om mee te printen. Het dashboard is geprint met zilvergrijs PLA voor een moderne look en wordt direct in het voertuig gebruikt.

De voorruit

De voorruit wordt gemaakt met behulp van grote platen PET. Dit materiaal is vooral bekend van het gebruik voor flessen frisdrank. Het PET materiaal wordt verhit totdat het buigzaam wordt en over de mal geplaatst. Door de lucht tussen het materiaal en de mal weg te zuigen en een vacuüm te creëren, neemt het materiaal de exacte vorm van de mal aan. Omdat de voorruit glad moet zijn worden alle blokken die de mal vormen zorgvuldig gepolijst.

Team Euregiorunners

Het team bestaat uit 28 leden van verschillende disciplines; 13 studenten werktuigbouwkunde, 4 studenten elektrotechniek en 6 studenten ICT. Het project wordt begeleid door 5 docenten. Kenny is het meest trots op het feit dat zij, als jonge studenten, de kans hebben gehad om te werken met deze nieuwe productietechniek. Dat zij dit op grote schaal en unieke wijze hebben toe kunnen passen. "Ook de laatste weken voor de deadline zijn ontzettend spannend, gaat alles werken zoals we het bedacht hebben? Past het? Is het sterk genoeg? Dit zijn allemaal spannende vragen waar we de komende tijd antwoord op zullen krijgen!"

De Shell Eco-Marathon vindt plaats van 15 t/m 18 mei in Rotterdam.

Van onze partners meer (0)...

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (0)

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden