GOTENBURG (ZWEDEN), 17 maart 2014 09:24
Volvo Car Group heeft een onderzoek afgerond naar het gebruik van magneten in het wegdek. Het onderzoek, dat gezamenlijk is gefinancierd met de Zweedse Transport Bureau (trafikverket), is een potentiele doorbraak in de implementatie van autonoom rijdende voertuigen. De magneten helpen op nauwkeurige wijze de positie van de auto te bepalen.
Betrouwbaarheid en uiterst nauwkeurige positiebepaling zijn cruciale punten in de ontwikkeling van zelfrijdende auto`s. De huidige positioneringstechnologieën, zoals GPS en camera`s, zijn beperkt in hun nauwkeurigheid onder sommige omstandigheden. De werking van geïntegreerde wegmagneten blijft optimaal, zelfs bij fysieke obstakels en slechte weersomstandigheden.
"De magneten vormen een zichtbaar spoor met een onnauwkeurigheid van slecht één decimeter. We hebben de technologie met diverse snelheden getest, en de uitslagen zijn tot dusver erg positief te noemen," zegt Jonas Ekmark, leider preventieve veiligheid bij Volvo Car Group.
Volvo Cars speelt een belangrijke rol in een grootschalig pilotproject waarin 100 zelfrijdende Volvo`s deelnemen aan het dagelijks verkeer in het Zweedse Gotenburg.
"Ons doel is om een auto alle mogelijke handelingen tijdens het rijden, volledig zelfstandig te laten uitvoeren. Nauwkeurige en betrouwbare positionering zijn een noodzakelijk voorwaarden voor een zelfrijdende auto," legt Ekmark uit. "Het is mogelijk om zelfrijdende auto`s te realiseren zonder aanpassingen te hoeven doen aan de huidige infrastructuur. Daarmee biedt deze technologie interessante mogelijkheden, zoals het aanvullen van wegmarkering met magneten."
Naast de potentiële mogelijkheden op het gebied van autonoom rijden, kunnen geïntegreerde wegmagneten diverse oplossingen bieden voor andere problemen.
Het researchteam van Volvo Cars liet een 100 meter lange testweg aanleggen op het testcentrum in Hällered nabij Gotenburg in Zweden. Onder het wegoppervlak is op 200 mm diepte een baan van ferrietmagneten (40 x15 mm) aangebracht. De auto werd uitgerust met diverse magnetisch-veldsensoren.
Het onderzoeksprogramma is opgezet om kritische succesfactoren te bepalen zoals bereik, betrouwbaarheid, duurzaamheid, kosten en de invloed op wegonderhoud.
"Onze ervaring heeft uitgewezen dat ferrietmagneten een efficiënte, betrouwbare en relatief goedkope oplossing zijn voor de infrastructuur en de sensortechnologie op de auto. De volgende stap is om het toe te passen in het werkelijke verkeer," legt Jonas Ekmark uit.
Claes Tingvall, Travel Safety Director bij Swedish Transport Administration, is het daarmee eens: "De testresultaten zijn zeer interessant. Het laat potentie zien op het gebied van veiligheid en voordelen voor de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Een grootschalige implementatie van de wegmagneten kan een onderdeel worden van het doel om Zweden voorop te lopen met technologie die bijdraagt aan duurzame mobiliteit", aldus Tingvall.
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (0)