AMSTERDAM, 10 maart 2014 11:39

Meest geavanceerde zonneboot gebruikt oer-Nederlandse fietsbesturing

Het TU Delft Solar Boat Team heeft op de Hiswa Amsterdam Boat Show hun innovatieve solar boat voor het eerst aan het Nederlands publiek gepresenteerd. Een jaar lang werkten 32 studenten aan de meest geavanceerde zonneboot van dit moment; speciaal voor één gelegenheid: de Dong Energy Solar Challenge, de World Cup For Solar Powered Boats. De zonneboot is uniek door het toe passen van een simpel Nederlands principe: fietsen. De boot heeft geen klassiek roer achterop. Sturen gaat door de voorste draagvleugels te draaien, vergelijkbaar met het sturen van het voorwiel van een fiets. Dit type besturing is nog weinig toegepast op een boot. Door de kleine draagvleugels, die zorgen voor een extreem lage weerstand en het extreem lichte gewicht streeft het team ernaar om de wereldtitel terug te veroveren.

De studenten bouwden de boot speciaal voor de Solar Challenge van 28 juni tot en met 5 juli 2014. De boot is gepresenteerd met  3D mapping. Het is de eerste keer in de watersportbranche dat een boot door middel van projectie is gepresenteerd. De studenten hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar de beste, snelste en lichtste materialen.

De boot is uniek door het extreem lichte gewicht (totaal ongeveer 100 kg), de twee draagvleugels die de boot uit het water liften en de manier waarop de boot stabiel wordt gehouden. De topsnelheid van de boot ligt tussen 40 en 45 kilometer per uur.

De boot maakt gebruik van fietsstabiliteit; door de kleine draagvleugels en het hoge zwaartepunt is de boot niet stabiel. De bestuurder compenseert dit, net als hoe een fiets werkt, door de richting in te sturen waarin de boot dreigt te vallen. Door dit principe te gebruiken kunnen de draagvleugels extreem klein zijn. Hierdoor heeft de boot varend op draagvleugels, net zoveel waterweerstand als een mensenhand die in het water steekt.

Mogelijkheden met zonne-energie

Een jaar lang werkten teams op verschillende onderdelen van de boot. Er bestonden teams voor de romp, stabiliteit, dynamica en elektronica. De studenten komen allen van een andere opleiding, waardoor veel expertises bij het ontwerp en de bouw samen komen. Door het maken van een zonneboot wil het solar team de wereld laten zien wat er mogelijk is met zonne-energie.

Sinds 2005 doet elke twee jaar een nieuw team van de TU Delft mee aan de Dong Energy Solar Challenge. Dit jaar varen de teams zo snel mogelijk van Blauwestad naar Leeuwarden over een parcours van  200 kilometer. Het TU Delft Solar Boat team heeft de race al twee keer gewonnen en is daarmee recordhouder.

De Dong Energy Solar Challenge is van 28 juni tot en met 5 juli 2014.

Foto's:

Meest geavanceerde zonneboot gebruikt oer-Nederlandse fietsbesturing

© Aandrijvenenbesturen.nl