'S HERTOGENBOSCH, 24 oktober 2013 11:17

Pabostudenten Fontys ‘s-Hertogenbosch ontwerpen technieklessen over duurzame energie

Ondernemende derdejaars Pabo-studenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie in ‘s-Hertogenbosch gaan aan de slag voor externe opdrachtgevers. Zo ontwerpen drie studenten op verzoek van Exploor een lespakket over toekomstige nieuwe brandstoffen. Het grote thema daarvan is duurzame energie met als doel kinderen kennis te laten maken met schone energiebronnen. Kinderen mogen experimenteren met windmolens, waterstofcellen en zonne-energie.

Na het ontwerpen testen de studenten het project op hun eigen stages: de Wieken in Vught en de Angelaschool in Boxtel. "Er is een grotere druk om een mooi product af te leveren. We hebben er zelfs een vrijdagavond voor uitgetrokken om de puntjes op de ‘i' te zetten. Tijdens de uitvoering van het project zijn de experimenteerdozen de klap op de vuurpijl . Zowel de kinderen als wij werden enthousiast bij het experimenteren met een waterstofauto die in een van de dozen zat. Het is dan wel een schaalmodel, maar dat mag de pret niet drukken. De kinderen konden hun ogen niet geloven toen ze zagen dat ze een auto op water konden laten rijden. Prachtig om kinderen zo betrokken te zien." aldus Friso van Asten, een van de drie Pabo-studenten.

Mooi proces

"Educatie vindt niet alleen meer plaats tussen de schoolmuren!" Marjan de Groot, docent geschiedenis op de Pabo is daar stellig in. "Het is daarom belangrijk dat studenten ook ervaren dat zij een bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van lesmateriaal en educatieve middelen die buiten de pabo worden gebruikt." Derdejaarsstudent Harm vertelt dat hij het erg mooi vindt om te zien hoe dit product tot stand komt. "In het begin is alles lastig, omdat je nog niet een volledig beeld hebt van het gewenste eindresultaat. Langzaamaan begint het vorm te krijgen en dat is een mooi proces. Samenwerking is erg belangrijk, maar daar twijfel ik gelukkig geen moment aan bij Friso en Alex. We weten wat we aan elkaar hebben en overleg verloopt vlekkeloos."

Extra motivatie

Bob Zeegers, docent onderwijskunde, vertelt daarbij dat het werken met externe opdrachtgevers stimulerend werkt. "Ook de Pabo stelt eisen aan de op te leveren producten. Toch pakken studenten het dit kwartaal anders aan. Ze gaan door de extra motivatie eerder zelf op zoek naar de leerpsychologische ontwerptheorie, de (vak)didactische verantwoording en de koppeling naar leerdoelen. Dit levert hen een stevige onderbouwing op voor hun portfolio op de Pabo."

Studenten zijn het hier mee eens en vertellen dat ze zonder veel moeite de boeken in duiken. "Ik weet dat de theorieën erg belangrijk zijn," vertelt Alex Koks, "maar dit keer snijdt het mes echt aan twee kanten. Ik leer er zelf iets van en ik kan aan mijn opdrachtgever ook bewijzen dat het lespakket in de praktijk echt werkt!"

Laatste hand

De drie studenten leggen op dit moment de laatste hand aan het lespakket dat door de opdrachtgever gedrukt zal worden. Het lespakket bestaat uit een werkboek vol informatie en vragen, een duidelijke handleiding met een onderbouwing vanuit de (vak)didactiek en een beschrijving van de kerndoelen waaraan gewerkt wordt. "We kunnen niet wachten om het eindresultaat te zien."

Op donderdag 31 oktober van 10.00 tot 12.30 uur presenteren de Pabo-studenten in het gebouw van Fontys aan de Frans Fransenstraat 15 hun eindproducten aan de opdrachtgevers.

Foto's:

Pabostudenten Fontys ‘s-Hertogenbosch ontwerpen technieklessen over duurzame energie

'De kinderen konden hun ogen niet geloven'.

© Aandrijvenenbesturen.nl