Laatste nieuws:

ATLANTISCHE OCEAAN, 30 september 2013 21:15

Robotboot steekt Atlantische Oceaan over

Een vier meter lange autonome boot genaamd 'Scout' is bezig aan een oversteek van de Atlantische Oceaan. De boot vertrok op 24 augustus van Rhode Island met Spanje als eindbestemming. Het onbemande vaartuig heeft inmiddels 1600 kilometer van de totale reis (5900 kilometer) afgelegd.

Scout is gebouwd door een jonge groep enthousiaste doe-het-zelvers. Als Scout de reis voltooid, dan zal het de eerste keer zijn dat een autonoom vaartuig zonder hulp van haven naar haven vaart en de Atlantische Oceaan oversteekt. In 2009 maakte een andere robotboot (Scarlet Knight) de oversteek, maar die robot werd ongeveer 80 kilometer buiten de kust van New Jersey gelanceerd en ver buiten de Spaanse kust weer opgepikt. Ook legde Scarlet Knight een groot deel van de reis onderwater af. Scout doet het van begin tot eind op eigen houtje, en blijft gedurende de hele reis aan de oppervlakte.

Prestatie

Het zijn voornamelijk die eerste en laatste kilometers die de reis van Scout tot een prestatie maken. Ver buiten de kust valt er namelijk niet veel te raken. Binnen bereik van de kust wordt dit echter een ander verhaal. Je moet rekening houden met scheepvaartroutes, vissersboten ontwijken die links en rechts van je robotboot hun netten uitwerpen, etcetera.

Streng

Bij de reis van Scarlet Knight werd een aantal keer onderweg ingegrepen. Het Scout-team werkt onder veel strictere regels. Scout is het water in gedragen, maar meer hulp dan dat is er niet geboden bij het begin van de reis. Ook zendt Scout drie keer per uur navigatie-info naar het vasteland, maar mogen er geen nieuwe gegevens vanaf het land naar de robot toe worden gezonden. De navigatie moet geheel autonoom geschieden.

Problemen

Net als bij Scarlet Knight, liep het team van Scout na vertrek tegen problemen aan. Een probleem met de software zorgde ervoor dat Scout veel van de voorgeprogrammeerde routepunten negeerde. Het probleem zat hem in code die ervoor moest zorgen dat de robot niet zou omdraaien als stromingen de boot naar de oostkant van een routepunt zouden duwen. Ondanks dit probleem ging Scout de juiste kant op en volgens het team is de kans groot dat Scout zich nu richt op een routepunt dat pakweg 240 kilometer voor de kust van Sanlúcar de Barrameda (de eindbestemming) ligt.

Robotboot

De romp van de boot is opgetrokken uit een sandwich van koolstofvezel net daartussen Divinycell-schuim. Het ontwerp van de boot is verder vrij simpel. Bovenop de romp zijn zonnepanelen gemonteerd die een lithium-ijzer-fosfaat accu voorzien van elektriciteit. Deze accu zorgt dat de motor onder de romp blijft draaien.

Vooruitdenkend en achteruitvarend

De boot is zo geprogrammeerd dat de motor automatisch wordt stilgelegd als het vermogen van de accu te laag wordt, om de reis weer te hervatten zodra de zonnepanelen de accu weer voldoende hebben opgeladen. Ook een storm is geen probleem. De boot heeft onderin voldoende gewicht om weer automatisch rechtop te gaan staan als de boot mocht kapseisen. De boordcomputer (een Arduino) is ook zo ingesteld dat hij om de paar uur automatisch gereset wordt, om de impact van geheugenlekken en andere subtiele programmeerfouten te verminderen.

Ook vaart de boot om de vijf uur een klein stukje achteruit. Dit om te zorgen dat eventueel opgepikte rommel van de kiel en motor worden gespoeld. Een grote uitdaging is nog wel om te voorkomen dat de schroef niet verstrikt raak in zeewier of drijvende stukken vislijn.

bron: IEEE Spectrum

Van onze partners meer (0)...

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (0)

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden