|
KARLSRUHE (DUITSLAND), 26 augustus 2013 10:53 Elektromotoren met vezelversterkte kunststof en aluminiumBestaande hoogvermogen elektromotoren zijn voor gebruik in elektrische voertuigen te zwaar, te groot en te duur: Ze zijn veel meer ontwikkeld op levensduur en duurbelasting, terwijl grootte, rendement en massa een minder belangrijke rol spelen. Het ProLemo-project moet daar een einde aan maken. PartnersBinnen het project wordt samengewerkt door Wittenstein cyber motor als fabrikant van de elktromotoren, Index-Werke Hahn & Tessky voor de bewerkingsmachines , Arburg voor de benodigde spuitgiettechnologie en Aumann als specialist voor het wikkelen van aluminium draad. Het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) neemt met twee instituten (het Institut für Fahrzeugsystemtechnik en het Institut für Produktionstechnik) als onderzoekspartner deel aan het project. Het project heeft een duur van drie jaar en is gedoteerd met 3,3 miljoen euro. Het Duitse Ministerie van Economische Zaken neemt daarvan 1,7 miljoen euro voor zijn rekening. Het project wordt geleid door het Duitse Centrum voor lucht- en Ruimtevaart (DLR). Vier conceptenDe projectpartners ontwikkelen een technologiematrix op basis van vier lichtgewichtscenario's voor permanent- en onafhankelijk bekrachtigde synchroon- en asynchroonmotoren. Op basis daarvan wordt vastgesteld hoe deze lichtgewicht motorconcepten zinvol kunnen worden ingezet en waar het grootst mogelijke profijt kan worden gehaald voordelen liggen. Het is bovendien ook mogelijk de concepten op productiekosten te vergelijken. Vervolgens worden prototypes van de gekozen componenten in een productie cel voor de lichtgewicht motor aan het KIT gefabriceerd. Als projectresultaat moet er een richtlijn voor het ontwerp en de productie van lichtgewichtmotoren tot stand komen. Foto's: (Bron afbeelding Arburg) © Aandrijvenenbesturen.nl |