Laatste nieuws:

DELFT, 1 augustus 2012 12:34

Oudere auto’s steeds belangrijker voor schadelijke emissies

Auto’s ouder dan 25 jaar (oldtimers) vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het licht wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan PM10-fijn stof en 20% van de NOx. De uitstoot van fijnstof (PM10) uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd, goed voor de helft van de import van oldtimers, is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto.

'
1/1

Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van NOx van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van één oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto's teniet.

Meer oude auto's die meer kilometers rijden

Oldtimers worden steeds vaker dagelijks gebruikt en maken meer kilometers. Recent onderzoek op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu door het Planbureau voor de Leefomgeving PBL en TNO heeft de groei, het gebruik, en het milieueffect van oldtimers in kaart gebracht. Meer auto's bereiken de leeftijd van 25 jaar.

Daarnaast is er een substantiële import van auto's van 25 jaar of ouder. Samen veroorzaken ze een jaarlijkse groei van het oldtimerwagenpark van bijna 10%. Was voorheen de gemiddelde jaarkilometrage van een oldtimer 2.000 à 3.000 km, nu is er een grote en groeiende groep die meer dan 10.000 km per jaar rijdt. De groeiende aantallen en het groeiend gebruik versterken elkaar in hun aandeel op de weg en in de toenemende uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

In de komende jaren zal, zonder maatregelen, deze bijdrage nog groter worden. De rest van het wagenpark wordt gemiddeld nieuwer en daardoor schoner, maar de groep oldtimers groeit en houdt dezelfde hoge emissies. Van de verschuiving van de leeftijd van 25 jaar naar 30 jaar voor de MRB vrijstelling wordt een beperkt positief effect verwacht op deze zorgwekkende trend.

De helft van de import van oldtimers betreft dieselauto's. De historische meetgegevens van TNO aan de specifieke merken en modellen die nu veel geïmporteerd worden komt goed overeen met de emissiefactoren die door het CBS gehanteerd worden.

bron: TNO

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (11)

23 april 2024 - Stuttgart (D)
Control
14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
28 mei 2024 - 's-Hertogenbosch
Power Electronics & Energy Storage
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vision, Robotics & Motion
10 juni 2024 - Franfurt Am Main (D)
ACHEMA
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden