DEVENTER, 5 oktober 2011 16:12
Smeren heeft voor sommige bedrijven het imago dat het vooral een geschikt karweitje is voor de jongste bediende. Andere bedrijven nemen hiervoor juist mensen aan die de smeerwerkzaamheden coördineren, ontwikkelingen bijhouden, mensen informeren en opleiden en zich bezig houden met alle bijbehorende problematiek.
Paul Veerkamp van PTC: "Voor een deel worden onze werkzaamheden gestuurd op basis van vragen vanuit de fabriek. In de meeste gevallen gaat het dan al om een echt probleem van een vastlopend lager of bewegende delen die een ander geluid maken dan normaal. Maar ook komen er regelmatig vragen binnen of een specifiek smeermiddel kan worden vervangen voor een ander product, hoeveel smeermiddel een bepaalde machine nodig heeft, enzovoorts. Ikzelf ben vooral betrokken bij alle nieuwbouw waarin smeren altijd een apart thema is. Zo is een aantal jaren geleden een nieuwe wals gebouwd waarbij ik vanaf het begin, dus al in de ontwerpfase, alle aspecten met betrekking tot smeren heb begeleid. Welk smeersysteem kiezen we, op welke plaatsen moet het systeem toegankelijk zijn om te smeren en welk smeermiddel wordt uiteindelijk toegepast. Op alle genoemde vlakken is ruime kennis nodig om later in de praktijk het maximale voordeel te halen. Vooral tijdens de ontwerpfase is het belangrijk om bijvoorbeeld de toegankelijkheid van de smeerpunten in de gaten te houden. Wanneer deze op een onmogelijke plaats terecht komen zal de betreffende onderhoudsmedewerker minder ‘zin' hebben om er te smeren met alle mogelijke gevolgen van dien."
Lees het hele artikel in a&b 10
bron: a&b
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb
Agenda meer (0)