DEN BOSCH, 9 juli 2010 11:30

Voortbewegen als blikken insecten

Tien weken van bloed, zweet en tranen kostte het geknutsel in de werkplaats. Maar uiteindelijk zagen de technische creaties van Bossche derdejaarsstudenten Werktuigbouwkunde het daglicht: de looprobots.

Zoals ieder jaar kregen studenten van de Academie voor Industrie & Informatica de opdracht om een voertuig te ontwerpen en fabriceren. In navolging van een zeilwagen, een ecologisch boodschappenautootje en een amfibievoertuig lag de focus dit jaar op het in elkaar schroeven van een looprobot.

Bakken in zomerzon

En met succes. Acht totaal verschillende exemplaren staan in het Westerpark te bakken in de verzengende zomerzon. Ze hebben iets weg van blikken insecten. Verschillende insecten dat wel. Om zich voort te bewegen maakt het ene voertuig gebruik van wandelende poten, terwijl een concurrent voortschrijdt op zes verschillende scharen.

Net een tank

Dat laatste ontwerp komt uit de koker van team The Roadrunner. Wouter de Bie legt uit: ‘We wilden voorkomen dat het voertuig veel verticale bewegingen maakt, dat kost namelijk heel veel energie. We hebben het voertuig zo ontworpen dat het heel vloeiend horizontaal beweegt. Het heeft iets weg van een spin. Dit is bovendien de enige robot die tegelijk kan lopen en draaien. Daarvoor laten we, net als bij een tank, de poten aan één kant sneller bewegen.'
Om tot dit perfecte ontwerp te komen, lapte de groep wel één van de vereiste criteria aan haar laars. Het maximumgewicht van 60 kilo werd ruimschoots verdubbeld: 130 kilo. ‘Als we daar aan hadden moeten voldoen, hadden we het bij een simpel ontwerp moeten houden', verklaart Matthieu Kouwenberg. ‘Maar we zagen er juist een uitdaging in om een mooi en complex voertuig te fabriceren.'

Convoi Exceptionnel

Met 130 kilo is The Roadrunner overigens niet de zwaarste looprobot. Die twijfelachtige eer is weggelegd voor ‘Convoi Exceptionnel' met 135 kilo. ‘Het voertuig moet straks iemand kunnen dragen van ongeveer 75 kilo. Dat is haast niet te doen met een constructie van minder dan 60 kilo', zegt teamlid Jaap Ackermans.
Het team is niet helemaal tevreden over het ontwerp. ‘De stappen van de poten zijn te groot, daardoor krijg je te hoge verticale bewegingen', aldus Jaap kritisch. Vervolgens wijst hij lachend naar het zitgedeelte. Bovenop de constructie prijkt een bureaustoel die de mannen tussen het grof vuil van Avans vandaan hebben geplukt: ‘Ja, we hebben wel de beste stoel, die als enige in hoogte verstelbaar is.'

Geen onvoldoende

Onder massale belangstelling gaat de wedstrijd rond het middaguur van start: een looptest. The Roadrunner overbrugt het parcours van vijf meter in 5,1 seconden. Convoi Exceptionnel struikelt daarentegen al bij de eerste pas en weet zelfs na een korte reparatie de finishlijn niet te passeren. Toch blijft Ackermans er rustig onder: ‘Volgens mij geven ze niemand een onvoldoende.'

bron: Punt (CT)

Foto's:

roadrunner

Het loopmechanisme van de Roadrunner

© Aandrijvenenbesturen.nl