Laatste nieuws:

DEVENTER, 3 februari 2010 13:11

NedCar werkt al met nieuwe Machinerichtlijn

Over gebrek aan aandacht heeft de nieuwe Machinerichtlijn het afgelopen jaar niet hoeven klagen. Leveranciers en consultants roeren heftig de trom. Maar waar blijven de gebruikers? Bij autofabrikant NedCar is men al zo ver. In de pershal werd een transportsysteem voorzien van nieuwe aandrijvingen en veiligheidsbesturing; deze keer uitgaande van PLe.

Mike Jennekens, ‘Senior Technician’ en verantwoordelijk voor ‘Equipment Maintenance’ voor de ‘PressBody’, verzorgde met zijn team de ombouw naar de nieuwe aandrijvingen. '
Mike Jennekens, ‘Senior Technician’ en verantwoordelijk voor ‘Equipment Maintenance’ voor de ‘PressBody’, verzorgde met zijn team de ombouw naar de nieuwe aandrijvingen.
1/1
Een goede aanleiding om over te gaan op een nieuwe veiligheidsbesturing is vaak de vervanging van een bestaande, maar achterhaalde aandrijving. Zo ook in het geval van NedCar. In het afgelopen jaar verving het team van Mike Jennekens het complete aandrijf-, en veiligheidssysteem van een transportsysteem in een persstraat. Het is de bedoeling om alle transportsystemen in die persstraat te gaan vervangen.

Jennekens is ‘Senior Technician' en verantwoordelijk voor ‘Equipment Maintenance' voor de ‘PressBody', het NedCar-jargon voor de pershal en carrosseriebouw. Mike Jennekens: "Het bestaande transportsysteem was uitgerust met motoren en drives die in feite sterk verouderd waren. We hadden Baldor servodrives- en motoren die al meer dan 20 jaar oud waren. In dat stadium kun je vaak storingen verwachten en dat was dan ook het geval. Beide producten zijn al een tijd geleden uit de markt gehaald.."

De oude besturing werkte met twee spanningen, namelijk 400 V en 40 V. Bij een onderbreking van de lichtschermbeveiliging werd er omgeschakeld naar 40 V, wat een veilige snelheid van het transportsysteem tot gevolg had. "Alleen konden we in de oude situatie niet garanderen of die 400 V ook daadwerkelijk van de servobesturing af was. Daarom besloten we op zoek te gaan naar een oplossing die technisch betrouwbaar zou zijn én zou voldoen aan alle veiligheidseisen."

 

Lees het complete artikel in a&b 12 2010

bron: a&b, Bart Driessen

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (11)

23 april 2024 - Stuttgart (D)
Control
14 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Manufacturing
15 mei 2024 - Antwerp Expo, Antwerpen (B)
Advanced Engineering
15 mei 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Food Tech Event
28 mei 2024 - 's-Hertogenbosch
Power Electronics & Energy Storage
5 juni 2024 - Brabanthallen, 's-Hertogenbosch
Vision, Robotics & Motion
10 juni 2024 - Franfurt Am Main (D)
ACHEMA
1 oktober 2024 - Evenementenhal Gorinchem
METAVAK

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden