MüNCHEN, 11 januari 2010 09:55

Toelevering voor automotive moet zich aanpassen

Terwijl de automobielindustrie overschakelt op elektrische aandrijvingen in plaats van verbrandingsmotoren, zal ze ook haar bestellijstje bij de toeleveranciers veranderen. Dat zegt professor Hans-Jörg Bullinger, voorzitter van Fraunhofer Gesellschaft.

Aanleiding is het project 'Systemforschung Elektromobilität', waarmee het onderzoeksinstituut de Duitse industrie ondersteunt om een toppositie op dit vlak zeker te stellen. Grote Duitse concerns investeren momenteel volop in deze ontwikkeling. Toeleverancier Robert Bosch had eind 2009 zo'n 500 ingenieurs in dienst die zich uitsluitend bezighouden met elektrische aandrijvingen. Audi heeft zijn team versterkt met 100 technici die aan de slag gaan binnen het 'Projekthaus e-Performance'. Ook versnellingsbakkenfabrikant ZF Friedrichshafen merkt nu al dat de auto-industrie opschuift naar nieuwe aandrijfconcepten. Momenteel lopen er tien projecten rond hybride aandrijvingen. "Ook bij andere productgroepen zien we een sterke tendens richting elektrificatie," zegt Bernd Vahlensenck, hoofd van de hybride ontwikkelingsafdeling bij ZF. In de schokdempertechnologie bijvoorbeeld maakt hydrauliek plaats voor elektrische systemen; net als bij stabilisatoren, die in plaats van hydraulisch in de toekomst elektrisch bediend gaan worden.

bron: Fraunhofer Gesellschaft

Foto's:

elektrische auto

© Aandrijvenenbesturen.nl