BARNEVELD, 3 december 2009 15:44

Schaeffler UniAir systeem basis voor samenwerking met ABB Turbo Systems

De Schaeffler Groep en ABB Turbo Systems AG hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Aanleiding voor de samenwerking met de turboladerspecialist ABB, is dat het door Schaeffler ontwikkelde UNiAir volledig variabele klepsturingssysteem inmiddels gereed voor serieproductie is.

ABB levert de knowhow op het gebied van eentraps- en tweetrapsturboladertechnologie, alsmede op het gebied van marketing en verkoop van grote motoren. De samenwerking geldt voor systemen met een vermogen van meer dan 400 kW (544 pk) per cilinder. Deze grote motoren worden toegepast in de scheepvaart, grote machines en stationaire aandrijvingen.

"Het volledig variabele klepsturingssysteem (VVT) past perfect bij onze moderne motoren met tweetrapsturboladers", verklaart Oliver Riemenschneider, hoofd sales en marketing bij ABB Turbo Systems. De voordelen van dit VVT-systeem in combinatie met hogedrukturboladers bevinden zich niet alleen op het gebied van emissie en brandstofverbruik, maar ook verbetert het gedrag bij starten, bij gemiddelde belastingen en bij versnellingen. Het UniAir volledig variabele hydraulische klepsturingssysteem realiseert dit door variatie van kleptiming en hefhoogte.

UniAir klepsturingssysteem

Het UniAir klepsturingssysteem, een gezamenlijke ontwikkeling van Fiat Powertrain en de Schaeffler Groep, wordt door de laatstgenoemde geproduceerd en wordt in de automotive al seriematig toegepast. De Alfa MiTo 1.4 MultiAir is de eerste auto voorzien van deze revolutionaire techniek, schuilgaand achter de typeaanduiding "MultiAir". Het volledig variabele klepsturingssysteem reduceert brandstofverbruik en CO2 emissie - in combinatie met downsizing - met soms wel 25%. Daarnaast levert UniAir een bijdrage aan de prestaties van deze motoren door toename van het vermogen en koppel en door betere motorrespons.

bron: Schaeffler NL

Foto's:

Schaeffler Nederland

© Aandrijvenenbesturen.nl