In Regensburg rijdt autonoom 55 ton rond

Toegegeven, dat is het maximum dat het autonoom rondrijdende elektrische transportvoertuig aankan. En het rijdt binnen met een snelheid van 4 km/u. In de BMW-fabriek in Regensburg. Volgens de autofabrikant is het een unieke oplossing, die nergens anders op de wereld is te vinden. Met LiDAR-technologie loodst het voertuig de lading van en naar de productielijnen in de perserij.

De platformtruck met elektrische aandrijflijn en zonder bestuurder handelt autonoom het interne transport af van persgereedschappen en staalplaat voor de perslijnen. Met behulp van ultramoderne sensortechnologie navigeert het transportsysteem nauwkeurig en volledig autonoom door de productie in de perserij. De introductie van het voertuig is de volgende stap op weg naar de digitale en intelligent verbonden BMW iFACTORY.
"We zien een enorm potentieel in de uitrol van autonome logistieke oplossingen. Met het emissievrije elektrische voertuig kunnen we de productieprocessen in onze perserij nog efficiënter en flexibeler maken en transportritten en doorlooptijden verkorten. Dit verhoogt niet alleen de productiviteit verhogen, maar bespaart ook energie besparen en verbetert de arbeidsveiligheid voor onze werknemers", zegt Tobias Müller, onderhoudsmanager van de perserij.

LiDAR

Het voertuig maakt gebruik van LiDAR-technologie (Light Detection And Ranging) van fabrikant Pefra. "LiDAR-sensoren zijn een belangrijke technologie voor autonoom rijden en geautomatiseerde processen," legt Müller uit. In combinatie met camera’s en radarsensoren monitoren ze hun omgeving. De LiDAR-sensoren helpen ze bij de oriëntatie, obstakeldetectie en afstandsmeting en zorgen ze voor verbeterde veiligheid en efficiëntie in een complexe omgeving – of het nu op drukke wegen is of in de perserij. Het 3D LiDAR proces bestaat uit het scannen van de omgeving, met behulp van individuele optische afstandsmetingen die vervolgens worden gecombineerd tot een 3D beeld (‘scatter plot’) van de omgeving.

1100 ton staal per dag

De perserij in de BMW Group Plant Regensburg verwerkt elke werkdag ongeveer 1.100 ton staal. Dit komt overeenkomt met een dagelijkse productie van 131.000 onderdelen. Het productiebereik omvat 113 verschillende carrosseriecomponenten. Naast structurele en verstevigingsonderdelen vormt de perserij ook grote buitenpanelen, zoals zijframes, portierdelen en motorkappen, uit plaatstaal met een lengte tot 4,5 meter. De verwerkte staalrollen wegen maximaal 33 ton.

Gesloten kringloop

De perserij genereert elk jaar ongeveer 80.000 ton snijafval, dat vervolgens wordt gerecycled in een gesloten kringloop. Een recyclingpers maakt stalen kubussen van 40 x 40 cm en 220 kg per stuk. Die gaan terug naar de staalleverancier, waar ze worden verwerkt tot zogenaamd secundair staal. Het gebruik van secundair staal in de BMW-perserij resulteert in 2 ton minder CO2 per ton staal in vergelijking met de productie van primair staal. Dit vermindert de ‘carbon footprint’ van de fabriek met ongeveer 160.000 ton per jaar.