Een consortium van zes partijen heeft onder de projectnaam yDrive (spreek uit: Why Drive) een elektrische aandrijflijn voor trailers ontwikkeld en gebouwd. Binnenkort starten de tests en demonstraties. Door trailers uit te rusten met de yDrive technologie, verandert elke brandstoftruck in een hybride combinatie. Én bij een elektrische truck wordt de actieradius vergroot. Tijdens het vertragen of bergafwaarts rijden wordt dankzij regeneratief remmen het batterijpakket opgeladen, bij het versnellen treedt de emissievrije power assist in werking.
Martin van Willigen, oprichter en directeur bij Econogy en initiatiefnemer van yDrive: "Wist u dat zware bedrijfswagens verantwoordelijk zijn voor meer dan 6 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen in Europa? Om Europa’s ambitieuze doelstelling van ‘Net Zero’ in 2050 te halen, moeten zware bedrijfswagens dit decennium hun ‘carbon’-voetafdruk met 45 procent verminderen en tegen 2040 zelfs met maar liefst 90 procent – grotendeels door elektrisch te gaan rijden."
Econogy is penvoerder van een consortium van zes organisaties die de elektrische aandrijflijn voor trailers ontwikkelen, bouwen en demonstreren. Samen met TNO, RAI Vereniging, THT New Cool, V-tron en DLS-Drive Line Systems. Het yDrive-project wordt medegefinancierd door de provincie Flevoland en de DKTI-Transportregeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Elektrisch vrachtvervoer groeit traag
Maar de groei van elektrisch vrachtvervoer verloopt trager dan verwacht. Naar verwachting is slechts 10 procent van het Europese truckpark in 2030 elektrisch, en in 2040 slechts 50 procent. De yDrive moet dit gat dichten. Een recente simulatiestudie door TNO heeft het potentieel van de technologie aan het licht gebracht. Een drie-assige trailer uitgerust met de elektrisch aandrijflijn kan tot wel 40 procent brandstof besparen tijdens stads- en regionale distributie.
E-as
De e-as combineert bewezen concepten uit de truck- en trailerindustrie, gebruikmakend van bestaande schaalvoordelen. De dwarsgeplaatste en geïntegreerde e-motor blijft binnen de perifere van de trailer-luchtvering, zodat integratie in het trailerchassis mogelijk is. De e-as is geschikt voor standaardremmen en luchtvering, zodat de overige trailerassen standaard kunnen blijven.
Batterijtechnologie
Rob van Gils, directeur bij DLS-Drive Line Systems vertelt dat is gekozen voor een zogeheten LTO-batterijchemie (lithiumtitaanoxide): "Deze chemie maakt het mogelijk om de batterij zeer snel te ontladen op de momenten dat het voertuig maximale energie vraagt en ultrasnel op te laden tijdens het regeneratieproces bij afremmen." Hierdoor volstaat een kleine batterij voor stads- en regionale distributie, vanwege de vele rembewegingen. Ander voordeel is de lange levensduur met ruim 20.000 cycli, die de levensduur van de trailer overtreft.
Slimme besturing
Arno van der Steen, manager Smart Mobility bij V-Tron vertelt, dat V-tron voor dit project de control unit en algoritme ontwikkelt in zowel een basisversie (werkt agnostisch van de truck), als een voorspellende versie die kijkt naar de weg voor zich, en een geavanceerde versie met vaste verbinding met de truck die het rendement van de yDrive nog verder verhogen.