Dat de elektrische auto de toekomst heeft mag inmiddels wel duidelijk wezen. Maar al die auto’s moeten aan een laadpaal. Ons huidige net van wisselstroom staat een grootschalige groei van het aantal elektrische auto’s in ons land in de weg.
Met de groei van e-mobility zal de vraag naar elektriciteit fors toenemen. Logisch, maar kan ons elektriciteitsnet dat wel aan? Al die auto’s die hun eigen stukje van het net bezetten? Het antwoord is ‘nee’. Zeker niet in de huidige vorm en met het huidige congestiemanagement. Nu legt men nog een dikke kabel met meer capaciteit om de groei aan elektrische auto’s op te vangen, maar die werkwijze is niet vol te houden en leidt tot gevaar van overbelasting van het netwerk. Bovendien is er nu nog geen rekening gehouden met de auto als buffer voor elektriciteit. Het is namelijk een gelijkstroomcomponent, dus deze verwerken als deel van een gelijkstroom infrastructuur zou veel logischer zijn. Met een infrastructuur van gelijkstroom, die veel meer capaciteit biedt, zou de elektrische auto gemakkelijker een hoge vlucht kunnen nemen.
NPR 9090
In de NPR 9090 staat alles over gelijkstroom. De NPR 9090 is een handleiding voor de installateur die met DC gaat werken en geschreven om de elektrotechnicus, die nu nog niet dagelijks met DC te maken heeft, te doordringen van het feit dat DC-installaties specifieke kennis en vaardigheden vereisen. In de NPR staan die kennis en vaardigheden beschreven. Het document is een bron van richtlijnen met onderbouwende informatie, beter leesbaar en wat praktischer van aard dan de NEN 1010. Die is meer opgezet om ook juridisch de belangrijkste zaken af te timmeren.
Vanaf nu is deze NPR 9090 ook volledig in de "Werken met NEN1010" opgenomen.