Festo zet in op meer samenwerking met nieuw cluster Benelux

Festo heeft haar vestigingen in Nederland en België ondergebracht in het nieuw gevormde cluster Benelux. De bestaande verkooporganisaties met hoofkantoren in Delft en Brussel blijven intact maar de samenwerking, kennisuitwisseling en marktbenadering wordt geïntegreerd.

Zo wil Festo haar klanten uit verschillende markten optimaal kunnen bedienen. "We merken dat er bij onze klanten en in veel verschillende markten steeds meer behoefte bestaat aan ondersteuning op een globaal niveau, dus land-overstijgend. Daarnaast zijn de markten in het algemeen veel transparanter geworden en is de snelheid van handelen van steeds groter belang", leggen Dennis van Beers (directeur Festo Nederland) Jo Verstraeten (directeur Festo België), leggen uit.

Specifieke kennis 

Verstraeten: "Ook door ontwikkelingen als Industrie 4.0 is het wenselijk om concentraties van hele specifieke kennis te kunnen bundelen. De industriekennis die nodig is om klanten te kunnen helpen, wordt bovendien steeds specifieker. Door die kennis te bundelen en zo in te zetten, ben je beter in staat om als partner op te treden."

Conceptfase samenwerken

Van Beers ziet dat de kennis- en ondersteuningsbehoefte bij klanten aan het verschuiven is. "Vroeger kwam een vertegenwoordiger langs en adviseerde over producten waar op dat moment een behoefte aan bestond. Vandaag de dag vragen klanten om oplossingen en merken we dat we steeds vaker in de conceptfase al samenwerken. Daarbij gaat het steeds vaker over software-integratie en gerichte applicatievraagstukken."

Experience centre 

Het Festo Experience Centre in Delft en het quick response EASi3-team staan nu ter beschikking van klanten in België en Luxemburg. Festo heeft haar contactcenters digitaal gekoppeld en ook de tweetaligheid in België wordt optimaal bediend. Transparantie staat volgens Van Beers voorop en daarom is er één uniform distributeursbeleid in de hele Benelux. "We denken niet meer aan landsgrenzen maar aan één marktplaats."