Elektrische auto opladen aan lantaarnpaal

Energiebedrijf Eneco en fabrikant van aluminium lichtmasten Sapa Pole Products hebben het allereerste oplaadpunt voor elektrische auto’s gepresenteerd dat eenvoudig in een standaard lichtmast kan worden ingebouwd. Deze ‘oplaadlantaarnpaal’ heeft veel potentie: In een stad als Rotterdam staan alleen al 100 000 lichtmasten. In veel gevallen staan lantaarnpalen dicht bij parkeerplaatsen. Het integreren van een oplaadpunt in straatverlichting is daarom de ideale manier om de openbare ruimte effectief te benutten.

De oplaadlantaarnpaal, NRG (spreek uit: en-er-gy) Spot-Light genoemd, is ontworpen door Studio Mango. Het bureau is gespecialiseerd in industrieel ontwerp en engineering en is er in geslaagd om de oplaadunit ondanks de beperkte beschikbare ruimte in de lichtmast te integreren. Ook wordt het oplaadpunt vanuit een centraal punt geschakeld en gevoed, waardoor onderhoud en vervanging eenvoudig zijn. Door de modulaire bouw kan het aantal oplaadpunten snel worden uitgebreid tegen lage kosten. Studio Mango ontwierp eerder voor Eneco en buitenreclame-exploitant JCDecaux een reclamezuil met een geïntegreerd oplaadpunt. Twee exemplaren daarvan staan in Den Haag en Amsterdam.

Nederlands product

Niet alleen het ontwerp van de NRGSpot-Light is Nederlands. De aluminium lichtmast wordt geproduceerd bij Sapa Pole Products in Drunen en daar wordt ook de oplaadunit in de lichtmast gemonteerd. Om deze te kunnen plaatsen, wordt de mast voorzien van een speciale extra montage-opening. Sapa Pole Products heeft bijna 50 jaar ervaring in het ontwikkelen en vervaardigen van lichtmasten. Alle lichtmasten van Sapa evenals de NRGSpot-Light voldoen aan de norm EN40 (Europese lichtmast norm). Daarnaast past deze innovatie prima in het beleid ten aanzien van het milieu. Door het gebruik van het robuuste en duurzame materiaal aluminium heeft de NRGSpot-Light een mooie uitstraling.

Oplaadpaal

Met de NRGSpot-Light komt Eneco met een nieuwe vorm van een oplaadpaal van de derde generatie. De eerste generatie was vooral groot en opvallend. Een voorbeeld is de allereerste publieke oplaadpaal van Nederland die Eneco in 2008 in Rotterdam plaatste. Dat exemplaar is inmiddels opgenomen in de vaste collectie van techniekmuseum Nemo te Amsterdam. De tweede generatie is nu het meest gangbaar: kleinere palen die geen andere functie hebben. Bij de derde generatie gaat het erom slim gebruik te maken van bestaand stadsmeubilair als reclamezuilen en lantaarnpalen. Zo nemen laadpalen geen extra ruimte in in het soms drukke publieke domein, en kan geprofiteerd worden van het feit dat ze al op het elektriciteitsnet zijn aangesloten. Consumenten die beschikken over een OV-chipkaart kunnen bij alle NRGSpots gratis hun elektrische vervoersmiddel opladen. De oplaadpunten zijn ook interoperabel met kaarten van andere aanbieders en zijn ook geschikt is voor SMS identificatie en betaling.