|
DEVENTER, 7 maart 2011 10:53 Leveranciers werken samen aan imago en behoud van vacuüm en persluchtHet imago van pneumatiek en vacuümtechniek staat onder druk. Onvoldoende hightech, ondergeschikt aan elektrische aandrijvingen en duur lijkt de heersende opinie. Om de markt te laten zien dat de pneumatiek en vacuümbranche echter bruist van de innovatieve ontwikkelingen en mogelijkheden is - onder de paraplu van FEDA - de sectie Air Solutions gestart. Tijdens een rondetafel onferentie laten leveranciers uit de pneumatiek-, vacuüm- en persluchtsector zien dat ze willen samenwerken om pneumatiek en vacuüm positief op de kaart te zetten. Om de deelnemers te prikkelen, werden verschillende beweringen op tafel gelegd die tégen oplossingen met het medium lucht spreken. Direct ontstond er een soort saamhorigheid waarin de rationele argumenten elkaar in een rap tempo opvolgden omdat de vooroordelen met dezelfde snelheid van tafel konden worden geveegd. Zónder overigens de realiteit uit het oog te verliezen. Veel energiebesparingen mogelijk
Niet heel moeilijkHarco Blijde, business Line Manager Atlas Copco vult aan: "Het besparen van energie en het terugwinnen ervan is niet zo heel moeilijk. Het verlagen van de druk levert bijvoorbeeld al belangrijke besparingen op. In tegenstelling tot vroeger is dit ook eenvoudiger te realiseren aangezien we nu in een bandbreedte van 0,1 - 0,2 bar kunnen regelen in plaats van tussen 0,8 - 0,9 bar."
Innovatief
OnderhoudsvriendelijkJohn Hoek meent dat het onderhoudsvriendelijke karakter van persluchtinstallaties mogelijk zou kunnen bijdragen aan het oubollige karakter. "Het werkt allemaal zo goed, dat installaties van 20 jaar oud er nog net zo bij staan. Dat ziet er allang niet meer hightech uit, kan waarschijnlijk energiezuiniger, maar het functioneert wel!" René ter Laak: "Daarbij komt dat ook oude persluchtinstallaties nog steeds heel veilig zijn. Het grootste ‘gevaar' bestaat uit lekkages en die zijn eenvoudig op te lossen. Kijk je naar elektrische installaties dan heb je te maken met slijtende bekabeling in het geval van beweegbare delen en motoren; deze reparaties zijn kostbaarder om op te lossen en vragen vaak ook meer specialisme." Perslucht versus elektrischHet thema ‘perslucht- en vacuümsystemen vergeleken met elektrische aandrijvingen' wekt binnen de groep wel enige discussie op. Is er met perslucht bijvoorbeeld beter te positioneren dan met elektrisch en wegen de voordelen van ‘schoon' en ‘explosieveilig' op tegen de hogere verbruikskosten van pneumatiek?
Dat wil echter niet zeggen dat er voor pneumatiek geen toekomstmogelijkheden zijn, maar wél dat er in het voortraject van een bepaalde ontwikkeling goed moet worden gekeken naar de voor- en nadelen van beide aandrijftechnologieën. "We zitten vaak tijdens zo'n voortraject bij de klant aan tafel. Het uitgangspunt is dan bijvoorbeeld: je wilt een beweging van a naar b met bijbehorende belastingen, versnellingen en snelheden en daarna ga je kijken welke methode hiervoor het meest geschikt is. Dat kan heel goed pneumatiek zijn maar ook net zo goed elektrisch", aldus van Kempen. Peter van der Pol is het met hem eens: "Je moet uiteindelijk kijken naar de applicatie en op basis daarvan een technologie kiezen. Wanneer een kleine krachtdichtheid benodigd is, zal elektrisch waarschijnlijk goedkoper zijn. Bij een grotere krachtdichtheid nemen de voordelen van pneumatiek - waaronder de compacte en lichte constructie - het over. In veel gevallen worden elektrische aandrijvingen dan echt veel te groot en te zwaar." Kennis bij leveranciersDe discussie is vervolgens een mengsel van meningen ten aanzien van de energiekosten, onderhoudskosten en milieuaspecten. Centraal staat de rotsvaste overtuiging dat afnemers én ingenieursbureaus in elk geval meer gebruik zouden moeten maken van de aanwezige kennis bij de verschillende leveranciers. Pas dan zijn deze partijen in staat een eerlijke vergelijking te maken tussen verschillende technologieën en uiteindelijk de juiste beslissing te nemen. Dezelfde kennis en ervaring stellen de deelnemers bovendien graag ter beschikking wanneer het gaat om optimalisatie van zijn perslucht-, blaaslucht- of vacuüminstallaties. SamenwerkenHet delen van kennis, klanten helpen aan de beste oplossing. Het zijn voorbodes van een conclusie die Koos de Vink trekt: "Het is een kwestie van samenwerken in de hele keten. Een moderne ondernemer die gericht is op de toekomst werkt samen. Een klant heeft er niets aan wanneer we hem een perslucht- of vacuümsysteem in de maag splitsen terwijl dat niet de beste oplossing is. Hij heeft er wel wat aan wanneer we hem eerlijk advies geven, dan zal hij namelijk terugkomen. In veel gevallen regelen we het ook gewoon door de betreffende producten voor hem in te kopen. Een groot deel van onze leveringen is dan ook zeker niet standaard!" Ook andere deelnemers aan de rondetafelconferentie geven aan veel goeds te zien in samenwerken. Hoe meer kennis er immers onderling wordt uitgewisseld, hoe beter de klant uiteindelijk kan worden geholpen. Wat dat betreft eindigt de ronde tafel conferentie met een goed gevoel bij de deelnemers die zich gesterkt voelen in hun overtuiging dat de sectie Air Solutions daadwerkelijk zal bijdragen aan de professionalisering van hun branche. Ing. M. de Wit-Blok Sectie Air SolutionsFEDA (Federatie Aandrijven en Automatiseren) behartigt de belangen van haar leden, helpt hen hun marktpositie te versterken en bevordert de groei en ontwikkeling van de sector. Dit alles volgens de kernwaarden ‘knowledge', ‘promotion' en ‘networking'. Om dit optimaal te kunnen doen bestaat de FEDA uit negen technologie georiënteerde secties. Eén van deze secties is Air Solutions. Deze nieuwe sectie is bedoeld voor leveranciers van pneumatiek, compressoren, vacuüm en filters & drogers. Het initiatief is genomen om de leden maatwerk te bieden ten aanzien van belangenbehartiging, promotie, netwerken en kennisontwikkeling om zo bij te dragen aan de verdere professionalisering van de branche. De sectie wil dit vooral bereiken door kennisuitwisseling en netwerken.
Foto's: ![]() Negen leden van de sectie Air Solutions lieten tijdens een ronde tafel discussie zien dat ze... ![]() ...meer dan bereid zijn samen te werken om het imago van pneumatiek en vacuüm te professionaliseren. © Aandrijvenenbesturen.nl |