UTRECHT, 24 september 2010 23:04

Productiviteit in hoog- en laagconjunctuur

Het relatief kleine bedrijf Fullfact heeft een indrukwekkende klantenlijst en levert bijvoorbeeld aan bedrijven als Boeing, Nutricia, Paccar en andere klinkende namen. In 2009 vond volgens operations manager Peter Gatzen een verschuiving plaats in het werk bij klanten.: "Waar je in hoogconjunctuur ziet dat bedrijven de behoefte hebben om meer te maken met de capaciteit die ze in huis hebben, zie je in tijden van laagconjunctuur juist dat er goedkoper moet worden geproduceerd en er hetzelfde dient te worden gemaakt tegen lagere kosten."

"Fullfact levert oplossingen voor productiviteitsverbetering", zo vertelt Peter Gatzen, "Dit is allemaal begonnen met ons vlaggenschip ‘OEE Toolkit', een softwareprogramma waarmee productiebedrijven hun rendementen en productieverliezen inzichtelijk kunnen maken. Hoe machines in de praktijk presteren ten opzichte van een ideale machine, die altijd maximale snelheid draait en met honderd kwaliteit, wordt bepaald door verliezen in beschikbaarheid, prestatie en kwaliteit. OEE geeft aan hoe effectief de machine wordt benut, afgezet tegen de ideale machine. De maximale OEE is daarbij 100 procent."

Naast dit softwarepakket lossen de softwareontwikkelaars van het bedrijf uit het Brabantse Lieshout naar klantbehoefte andere productievraagstukken op. Alle software is door het bedrijf zelf ontwikkeld. Tenslotte geeft het als uitgeverij onder andere boeken en artikelen uit voor processen op het gebied van productiviteitsverbetering en verandermanagement.

Verliezen geëlimineerd

 "Het gaat er bij onze producten en diensten om, onze klanten tools te kunnen bieden waarmee verliezen in processen in het algemeen kunnen worden geëlimineerd. Klanten kunnen bij ons terecht met productiviteitsvraagstukken, waarvoor we onder andere samenwerken met een aantal adviesbureaus."
Fullfact is druk doende met het uitbreiden van een wereldwijd partnernetwerk en zal dit jaar een nieuwe versie van OEE Toolkit lanceren. "Beurzen zijn voor ons in het verleden altijd belangrijk gebleken. Het ingrediënt voor ons succes is dat wij er in de eerste plaats onze bestaande accounts in Nederland ontmoeten. Zij zien op deze manier onze ontwikkelingen, tijdens een kop koffie praten we vervolgens over de wijze waarop we voor elkaar mogelijk iets kunnen betekenen. Dat heeft trouwens ook weer aantrekkingskracht op mensen die voorbij lopen en die ons nog niet kennen. Deze beurs is voor ons een echte relatiebeurs."

Natuurlijke aanloop

Fullfact is in de aanloop naar de beurs behoorlijk actief in het uitnodigen van haar bestaande relaties. "Wij doen relatief weinig aan het werven van potentiële relaties om naar de beurs te komen, dat laten we min of meer een beetje gebeuren. De mix van de verschillende beurzen zorgt voor ons als het ware vanzelf voor een natuurlijke aanloop. Je ziet toch vaak dat een aantal mensen van één bedrijf, vanuit verschillende disciplines, gezamenlijk optrekt op zo'n beurs. Juist het feit dat bijvoorbeeld een logistiek manager, samen met zijn IT-manager en zijn productiemanager over de beursvloer loopt, maakt het voor ons extra interessant."

Foto's:

poster

Fullfact geeft ook posters uit, zoals deze die de zeven dodelijke verliezen visualiseert.

© Aandrijvenenbesturen.nl