UTRECHT, 15 september 2008 10:56

Marktontwikkelingen dwingen leveranciers tot standaardisatie

De klant wil alleen nog totaaloplossingen van zijn leverancier van aandrijfsystemen. Systemen en componenten moeten zo flexibel mogelijk zijn. Verder blijken bussystemen steeds meer terrein te winnen en zitten servotoepassingen duidelijk in de lift. Welke flexibele oplossingen mogen bezoekers nog meer verwachten op de vakbeurs Aandrijftechniek & Factory Automation?

Wat flexibiliteit op het vlak van aandrijftechniek betreft, legt de klant de lat steeds hoger, merkt Dick van Stratum, verkoopleider Benelux bij AMK Aandrijf- en Besturingstechniek uit Den Bosch. Onder die naam neemt het bedrijf voor de tweede keer deel aan de vakbeurs Aandrijftechniek & Factory Automation. "Aandrijfoplossingen moeten steeds flexibeler en betrouwbaarder zijn. Bovendien moeten ze makkelijker te programmeren zijn", aldus Van Stratum. Hij merkt dat de aanbieders van klassieke besturingssystemen zich steeds meer in zijn richting ontwikkelen. "Het klassieke PLC-gebeuren maakt geleidelijk plaats voor oplossingen met servomotoren." AMK reageert hierop door niet alleen de aandrijving, maar ook de besturing van de machine, mee in één en dezelfde oplossing te integreren. Dat moet de flexibiliteit ervan vergroten. Qua communicatie met de buitenwereld ziet Van Stratum EtherCAT als ‘de veldbus van de toekomst'. "Verder maakt de volledige toegankelijkheid van de moderne aandrijfsystemen remote maintenance een stuk makkelijker", zo vat hij de belangrijkste trends samen.

Uitwisselbaarheid

Ook bij de leveranciers van aandrijfcomponenten blijkt flexibiliteit het sleutelwoord bij uitstek. "Met het oog op kortere doorlooptijden naar eindgebruikers toe willen machinebouwers niet alleen sneller over standaardcomponenten, maar ook over speciale onderdelen kunnen beschikken", aldus Jurgen Vermeulen, salesmanager bij Caldic Techniek uit Rotterdam. "Op het vlak van besturingen blijkt de vraag van de klanten naar flexibele programmeersystemen toe te nemen. Ook de uitwisselbaarheid van producten en fabrikaten is een belangrijk thema geworden. Klanten willen graag zo flexibel mogelijk kunnen opereren. Ze zoeken onafhankelijkheid ten opzichte van fabrikanten." Standaardisatie zal daarom noodzakelijk worden, verwacht de Caldic salesmanager. Het belang dat componenten op een goede manier kunnen samenwerken met andere, neemt toe. Jurgen Vermeulen ziet daarom dat de vraag naar universele componenten groeit. Hij heeft het dan niet alleen over componenten voor de communicatie of de aansluiting op een netwerk, maar ook meer mechanische componenten in een aandrijving zoals tandriemprofielen. "Uitwisselbaarheid van componenten wordt echt een thema."

Plug and play

Moderne aandrijfsystemen en componenten spelen in toenemende mate in op de vraag naar meer flexibiliteit. Ook bij het bouwen en omstellen van systemen. Volgens Dick van Stratum van AMK gaat het duidelijk verder in de richting van plug and play. "In 90 procent van de klantapplicaties volstaat een standaardoplossing aan de hand van klassieke bouwstenen. Vanuit ons flexibel maar toch vrij complex systeemplatform kunnen we ook de moeilijkere aandrijfapplicaties aan, zonder daarbij aan flexibiliteit in te boeten." Het zijn vooral de machinebouwers en OEM-ers die een beroep doen op de aandrijfkennis van het Bossche bedrijf.

Flexibel, flexibeler, flexibelst ...

Kunnen aandrijfsystemen nog flexibeler worden? Dick van Stratum: "Uiteraard. Maar tot op heden zijn we er in geslaagd elke klant een passende oplossing voor zijn aandrijfprobleem te bezorgen. Het spreekt voor zich dat er niet altijd een oplossing voor iedereen, op elk ogenblik, kant-en-klaar uit een doosje kan komen. Het wordt ook stilaan duidelijk wie de winnaars en wie de verliezers zijn in het ethernet-gebeuren. Vooral de soft PLC-programma's, zoals bijvoorbeeld Codesys, blijken de aandrijfmarkt te hebben veroverd. Er heeft zich een zekere standaardisatie afgetekend."

Standaardisatie

Jurgen Vermeulen van Caldic denkt dat er nog verder gestandaardiseerd kan worden. Hij ziet dat fabrikanten van aandrijfcomponenten zelf ook op zoek zijn naar een standaard. In zijn visie kan het balletje nog twee kanten op rollen. "Ofwel wordt de standaard van de marktleider gevolgd, ofwel komt de marktleider zelf meer tegemoet aan de vraag uit de markt. De samenwerking tussen fabrikanten, maar ook tussen de integratoren van diverse componenten, neemt toe en moet leiden tot meer en betere functionaliteit voor de klant."

Foto's:

EtherCAT

'EtherCAT is de veldbus van de toekomst'

© Aandrijvenenbesturen.nl