Het lichter maken van elektrische auto’s betekent ook het verminderen van het gewicht van de motor. Een manier om dat te doen is door het te construeren uit vezelversterkte polymeermaterialen. Onderzoekers van het Fraunhofer Institute for Chemical Technology ICT werken samen met het Karlsruhe Institute of Technology KIT aan de ontwikkeling van een nieuw koelconcept dat het mogelijk maakt om polymeren te gebruiken als materiaal voor de motorbehuizing.
En dat is niet het enige voordeel van het nieuwe koelconcept: het verhoogt ook de vermogensdichtheid en efficiëntie van de motor.
De twee belangrijkste onderdelen van een elektrische aandrijflijn zijn de elektrische motor en de batterij. Bij het gebruik van een elektromotor voor milieuvriendelijke mobiliteit spelen drie zaken een belangrijke rol: een hoge vermogensdichtheid, een compacte configuratie die goed in het elektrische voertuig past en een hoog rendement. In het kader van het DEmiL-project, een Duitse afkorting die staat voor direct gekoelde elektromotor met geïntegreerde lichtgewicht behuizing, werken onderzoekers van Fraunhofer ICT in Pfinztal nu samen met het Institute of Vehicle System Technology (FAST) en het Institute of Electrical Engineering (ETI) van het KIT aan de ontwikkeling van een nieuwe aanpak die directe koeling van de stator en rotor omvat. "Een elektrische motor bestaat uit een roterende rotor en een statische stator. De stator bevat de koperen wikkelingen waar de elektriciteit doorheen stroomt, dit is waar de meeste elektrische verliezen optreden. De nieuwe aspecten van ons nieuwe concept liggen in de stator", zegt Robert Maertens, onderzoeker bij Fraunhofer ICT.
Lees dit volledige artikel deze maand in Aandrijven en Besturen 4.