25 september 2019 10:22

Bombe

Codes kraken, ik heb er een zwak voor. Niet dat ik er goed in ben, maar de mystiek eromheen boeit. Zo viel mijn oog deze zomer in Engeland op een boek over Bletchley Park, de plek waar in de Tweede Wereldoorlog onder leiding van Alan Turing Britse cryptologen de Enigma-codeermachines van de Duitsers kraakten. Zover ging mijn kennis ook nog wel. Maar het elektromechanisch gereedschap erachter kende ik niet; de bombe.

De Enigma-machine gebruikte drie rotoren, die elk op 26 verschillende posities gezet konden worden. De bombe (een vondst van Turing) probeerde elk van deze posities en voerde daarop een test uit. Vrijwel alle 17.576 (26x26x26) posities konden door de test uitgeprobeerd worden, waarna de overgebleven mogelijke oplossingen met de hand onderzocht werden. Voor het gebruik van de bombe had de cryptoanalist echter wel een zogenaamde crib nodig, een stukje versleutelde tekst waarvan het klaarschrift geraden kon worden. Leuk weetje: in deze mannenomgeving werden de bombes werden bijna allemaal bediend door de vrouwen van Women's Royal Naval Service. Balend dat Bletchley Park, het is tegenwoordig een museum, niet op mijn de route lag, liet ik Engeland achter. Goede reden om terug te keren.

Ander nieuws? Zelf zijn we deze zomer ook aan het engineeren geslagen: Aandrijven en Besturen heeft een nieuwe lay-out! Maar dat was u natuurlijk allang opgevallen. De cover zegt het al: we nemen de vlucht naar voren. Het logo heeft een kleine facelift gekregen, de cover een verjongingskuur en het binnenwerk een schoonheidsbehandeling. Een ander font en lettertype, meer ‘rust in de pagina's', extra ruimte voor beeld, cijfers en mensen achter de techniek. Het is terminologie van vormgevers en bladenmakers. Een leuke sport voor onze bloedgroep, maar pas echt van waarde al u, de lezer, het nieuwe smoelwerk van Aandrijven en Besturen waardeert. We zijn benieuwd.

Reserveert u trouwens 29 oktober in uw agenda? Dan staat Efficiënt Aandrijven (zie ook pagina 10) op de kalender, een dag vol energiebesparende oplossingen in de hele aandrijfketen. Nog zo'n code om te kraken. Turing zou trots zijn geweest.

 

Roel van Vemde | Hoofdredacteur

r.vemde@mybusinessmedia.nl

 

© Aandrijvenenbesturen.nl