6 mei 2019 15:10

G-krachten

Een inkijkje in iets wat er nog niet is. Nee, geen digital twin of simulatie. Ik heb het over 5G. Op de 5G Arena tijdens Hannover Messe lieten tien bedrijven zien welke mogelijkheden binnen handbereik komen met de telecommunicatie-norm die steeds nadrukkelijker op de industriedeur bonkt. De industrie wil tempo. Je breekt bijna je nek over de proeftuinen, testgebieden en allianties. We kennen de voordelen: grotere gegevensdoorvoer en minder vertraging, oftewel latentie. Van 40 naar 2 milliseconden. Alsof je een 30 km-zone verandert in een Formule 1-circuit.

IoT vraagt, dus de industrie draait gewillig aan het 5G-wiel. Maar hoe ver zijn we? Vooralsnog wordt er gewerkt met verschillende frequenties en is de weg naar een standaard er een van jaren. Mocht 5G er morgen zijn, dan zouden weinig bedrijven er de vruchten van kunnen plukken, zo hoorde ik een CEO van een Belgisch IoT-bedrijf zeggen. An sich heeft IoT 5G niet nodig vindt hij. Dat klopt in letterlijke zin, maar wel kort door de bocht wanneer je kijkt naar de lange termijn. Waar hij wel gelijk in heeft, is dat voor veel toepassingen 5G vooralsnog niet nodig is. Met de nadruk op vooralsnog. Vóórdat Henry Ford in 1896 zijn eerste auto met een tweecilinder motor bouwde, wilde men tenslotte ook liever snellere paarden dan een auto.

En hoe gaan we dat oplossen met het vermogen? 5G is gulzig en verbruikt veel meer energie dan 4G. Hoe hoger de frequentie van de signalen zijn, hoe meer energie ervoor nodig is om voldoende vermogen te kunnen leveren. Volstaat een nieuwe antennetechniek met richtingsbepaling?

Die IoT-trein rijdt wel, daar maakt niemand zich zorgen om. Hoe snel hij kan rijden, daar kunnen al die proeftuinen en testgebieden de aankomende jaren antwoord op geven. Knalt 5G als een supernova de industrie in? In Hannover gaan ze in elk geval alvast zelf achter het stuur zitten. Daar komt volledige 5G-dekking op hele beursvloer in 2020. De industrie zit nog even in de wachtkamer. De vraag is voor hoe lang; revolutie of evolutie?

 

Roel van Vemde | Hoofdredacteur

r.vemde@mybusinessmedia.nl

© Aandrijvenenbesturen.nl